Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Is een elektrische auto milieuvriendelijker?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo onderzoekt AutoGids of een echte EV echt zoveel milieuvriendelijker is.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.

PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies

Deze keer: Is een elektrische auto echt zoveel milieuvriendelijker? Bekijk de video!

Samenvatting: het milieu versus het klimaat

We maken een onderscheid tussen milieu en klimaat. Het milieu is alles dat een direct effect heeft op onze gezondheid en het klimaat is alles dat een effect heeft op de opwarming van de aarde. In het eerste geval spreken we over fijnstof, in het tweede over de uitstoot van CO2.

De grootste uitstoot van fijnstof wordt veroorzaakt door slijtage aan banden en remmen. Gezien ook een elektrische wagen die heeft, deelt die mee in de verantwoordelijkheid. Doordat een EV vaak zwaarder is dan een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor, is zijn aandeel vaak zelfs iets groter.

Nu kan daar deels een mouw aan worden gepast door te remmen op de elektromotor. Lukt dat tot volledige stilstand, dan spreek je van een eenpedaalsturing of one pedal drive. Het volstaat dan om gewoon het gas te lossen om te remmen. Nu vergt dat wel enige gewennig. Maar, als je het onder de knie hebt, hoef je je fysieke remblokken dus nog amper te gebruiken, wat scheelt in fijnstof.

Hoe groen is de stroom die je gebruikt?

En dan is er nog de indirecte vervuiling. Het hangt er namelijk vanaf waar je stroom vandaan komt. Wordt die opgewekt door een gas- of steenkoolcentrale, dan deelt je elektrische auto ook in de CO2- en stikstofuitstoot van die centrale.
Ook de productie van de elektrische auto zelf – met name de batterijen – is een stuk CO2-intensiever dan die van een conventionele wagen.

Maar: dat verschil wordt wel verkleind bij elke kilometer die je rijdt. Want eens op de baan stoot de EV – in tegenstelling tot de auto’s met verbrandingsmotor – niets meer uit. Waardoor je kan besluiten dat, gezien over de hele levenscyclus, een EV echt wel een pak milieu- en klimaatvriendelijker is dan een wagen op benzine of diesel.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten