Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Waarom wijkt mijn rijbereik zoveel af van dat van de constructeur?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo legt AutoGids je uit waarom een elektrische auto het officieel meegedeelde rijbereik zelden haalt.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.

PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies

Deze keer: waarom wijk het eigenlijke rijbereik zo ver af van het WLTP-cijfer dat de constructeur communiceert? Bekijk de video!

Samengevat: afhankelijk van je rijstijl en de temperatuur

Net zoals bij eentje op benzine of diesel, hangt ook het rijbereik van een elektrische wagen grotendeels af van de grootte en het gewicht van het koetswerk, en van de snelheid en het traject dat je riijdt. Bij een auto op batterijen komt daar de temperatuur bovenop, want die werken het best tussen de 20 en de 25 graden Celsius. Vooral de koude is nefast voor het rijbereik. Omdat het accupakket dan niet optimaal functioneert en omdat je verwarming met een deel van de energie aan de haal gaat.

Met een liter benzine of diesel creëer je vooral warmte. Dat is niet meteen interessant voor de aandrijving, maar zorgt er wel voor dat je de temperatuur van je interieur op peil te houden tijdens de koudere wintermaanden. Een elektromotor is vele malen efficiënter, maar je moet wel bijstoken om het warm te krijgen. En dat kost energie. Gelukkig beschikken de meeste EV's over een warmtepomp.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je je elektrische auto reeds op de ideale temperatuur brengt wanneer die nog aan de laadpaal hangt. Dat vergt geen energie van de batterijen van de auto, zodat het warmen dan wel koelen geen invloed heeft op de staat van het accupakket en dus op het uiteindelijke rijbereik. Dat kan je eenvoudig regelen via de app van de constructeur.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten