Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische Toyota bZ4X?

Geschreven door Klaas Janssens op 30-03-2023

Het theoretische rijbereik van de Toyota bZ4X AWDi bedraagt 411 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische Toyota bZ4X?

Testwagen Toyota bZ4X

Testomstandigheden Toyota bZ4X

  • Aantal testkilometer: 1.200 km
  • Weer: herfst, variabel (5 à 17° C)
  • Testrijder: Cédric Derèse

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Toyota bZ4X

  • Elektrisch verbruik: 18,0 kWh/100 km
  • Rijbereik: 411 km

Getest verbruik en rijbereik Toyota bZ4X

  • Testverbruik: 23,9 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 310 km
  • Test- versus normverbruik: 75%

Conclusie Toyota bZ4X

Over de hele wegtest gezien, die voornamelijk uitgevoerd werd bij frisse (maar nog niet eens winterse) temperaturen, liet de vierwielaangedreven Toyota bZ4X een verbruik van 23,0 kWh per 100 kilometer optekenen. Dat vertaalt zich in een effectief rijbereik van 310 kilometer, ongeveer 75% van de beloofde actieradius.

Dat is een stuk beter dan de 30 kWh/100 km die Kevin noteerde tijdens zijn ijskoude testweek met de Toyota bZ4X. We konden ook de technisch nauw verwante Subaru Solterra aan een uitgebreide test onderwerpen, met een gemiddeld verbruik van 24,4 kWh/100 km als resultaat.

We vonden dat gemiddelde stroomverbruik hoe dan ook aan de hoge kant, vooral omdat we dat gemiddelde nauwelijks omlaag kregen – ook niet met de hulp van de Eco-stand. Zelfs op een grotendeels grootstedelijk traject, waar het regeneratieve remsysteem zeker harder kon werken dan elders, raakte de Toyota bZ4X niet onder de 20 kWh/100 km. En dan mogen we nog van geluk spreken dat de warmtepomp standaard meegeleverd wordt.

Je kan het stroomverbruik drukken door de optionele 20-duimvelgen links te laten liggen en de Toyota bZ4X op de standaardwielen van 18 inch te zetten. En je kan ook voor de minder krachtige, maar zuinigere versie met enkele elektromotor kiezen, natuurlijk. We willen ook meegeven dat de door ons geteste bZ4X tijdens geen enkele van de talloze oplaadbeurten aan een ultrasnelle Ionity-laadpaal zijn belofte van 150 kW gelijkstroom wist waar te maken.

Aandrijfgeheel Toyota bZ4X

  • Elektromotoren (voor/achter): synchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
  • Vermogen: 160 kW/218 pk
  • Koppel: 337 Nm

Koetswerk Toyota bZ4X

  • Luchtweerstand: 0,29
  • Gewicht: 2.085 kilogram
  • Banden: 235/50 R20 (Bridgestone Alenza)

Batterij en laadkenmerken Toyota bZ4X

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 71,4 kWh (nuttig)
  • Spanning: 355 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 150 kW (gelijkstroom)

Foto: Jonathan Godin

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten