Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Diesel vanaf 2018 verboden in centrum Stuttgart

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-02-2017

Dieselauto’s mogen vanaf 2018 het centrum van Stuttgart niet meer in, tenzij ze een Euro 6-motor hebben. Die mededeling kwam net na een vergelijkbare boodschap van de stad Londen, die haar Congestion Charge verhoogt.

De overheid van Stuttgart heeft beslist om vanaf 2018 niet Euro 6-conforme auto’s uit zijn stadscentrum te weren tijdens momenten van piekvervuiling. Deze maatregel treft alle dieselwagens van voor 2014/2015, wat overeenkomt met ongeveer 90 procent van het Duitse dieselpark. Daarmee hoopt de thuisstad van Mercedes en Porsche zijn vervuilingsgraad terug te dringen. Voorlopig weten we nog niet hoe het verbod in de praktijk zal worden gebracht. Het meest waarschijnlijke is dat dit zal worden geregeld via het blauwe ecovignet, dat binnenkort nog boven het groene vignet wordt toegevoegd aan de reeks stickers waarvan je er een nodig hebt om binnen te mogen in een van de vele Duitse steden met een “Umweltzone”.

Londen, Parijs, Brussel, Antwerpen, Rijsel, Rotterdam enzovoort

De beslissing van Stuttgart ligt in de lijn van die van andere steden zoals Parijs, die oudere dieselwagens weren. Londen heeft beslist om vanaf oktober 2017 de Congestion Charge te verhogen voor auto’s die de Euro 4-norm niet halen. In plaats van 11,5 pond (13 euro) zullen die 21 pond (25 euro) per dag moeten betalen om de stad in te mogen. Ook Antwerpen verbiedt oude diesels, net zoals Rotterdam. Brussel volgt dezelfde weg in 2018. Net over de grens heeft ook de stad Rijsel beslist om tijdens vervuilingspieken auto’s te weren op basis van een ecovignet, waarna er een zone komt met beperkt verkeer. En al die maatregelen worden opgelegd zonder enige Europese overeenstemming, met verschillende regels en modaliteiten voor elk land, elke regio en zelfs elke stad.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten