Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / F1 wil duurzame brandstof voor racerij en handel vanaf 2026

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-07-2022

In het kader van haar doelstelling om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn, zal de Formule 1 in 2026, wanneer een nieuw reglement voor motoren van kracht wordt, 100% duurzame brandstof introduceren.

Met de invoering van een nieuw reglement voor motoren zal de Formule 1 vanaf 2026 een 100% duurzame brandstof ontwikkelen voor de motoren van de eenzitters. Een conditio sine qua non die wordt geëist door bepaalde constructeurs, waaronder Audi en Porsche, die op dit moment in de F1 zullen stappen. Maar in plaats van zich te wenden tot hernieuwbare brandstoffen waarvoor de teelt van enorme plantengewassen nodig is, die CO2 uitstoten en veel water verbruiken, is de koninginneklasse van de autosport van plan een synthetische brandstof te ontwikkelen – ook bekend als e-fuel – die net zo goed kan worden gebruikt om Formule 1-auto's aan te drijven als om in de handel te worden verkocht.

LEES OOK Einde verbrandingsmotoren in 2035: Europa versoepelt de regels

Ecologie en opportunisme

Goed nieuws gezien het innoverende karakter van de F1, die een aantal partners heeft, waaronder de FIA – Fédération Internationale de l'Automobile – en Aramco, de titelsponsor van het kampioenschap. De investering door de nationale oliemaatschappij van Saoedi-Arabië is zinvol omdat de Formule 1 een verkoopbare e-brandstof voor productiemotoren wil ontwikkelen.

Achter de groene geloofsbrieven van de F1 en haar partners gaat een commerciële ambitie schuil om het tekort op te vangen dat zal ontstaan door het geleidelijke verbod op fossiele brandstoffen op de verschillende wereldmarkten.

"E-fuels bieden zo'n prachtige kans. Wij werken aan een e-brandstof die volledig koolstofneutraal is, zodat de hoeveelheid koolstof die wordt gebruikt om de brandstof te produceren, dezelfde is als de hoeveelheid koolstof die door de verbrandingsmotor wordt uitgestoten. Dit betekent dat de motoren niets bijdragen tot de CO2-uitstoot in de atmosfeer." (Ross Brawn, managing director F1)

Porsche als voorloper?

De ontwikkeling van e-fuels kwam bijna tot stilstand toen de Europese Commissie aanvankelijk besloot deze brandstoffen te verbieden en daarmee ook verbrandingsmotoren voor nieuwe auto's tegen 2035. De Europese Commissie heeft dat twistpunt nu teruggedraaid, waardoor voor veel fabrikanten, waarvan Porsche een van de meest actieve is op het gebied van synthetische brandstoffen, de deur naar nieuwe hoop is opengezet. En dat komt goed uit, want Porsche stapt vanaf 2026 in de F1, a priori als partner en aandeelhouder van Red Bull Racing. De Duitse constructeur – en neef Audi – kon bij deze gelegenheid dus voorsprong nemen op de concurrentie!

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten