Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Lage-emissiezones in Wallonië

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-09-2017

Na Antwerpen in Vlaanderen en Brussel zou ook Wallonië zijn lage-emissiezones kunnen krijgen. Het wettelijk kader daarvoor zou in 2018 klaar moeten zijn, zodat gemeentes hun eigen LEZ kunnen installeren.

De lage-emissiezone (LEZ) van Antwerpen van februari van dit jaar en die van Brussel die in 2018 wordt verwacht, hebben de basis gelegd voor verkeersbeperkingsnormen in België. Het Franstalige dagblad Vers l’Avenir geeft aan dat het Waalse Gewest een wettelijk kader wil scheppen om LEZ’s mogelijk te maken op haar grondgebied. Dat zou ten laatste in 2018 per decreet geregeld moeten zijn. Waalse gemeenten hebben dan de middelen in handen om zones in te richten met tijdelijke of permanente verkeersbeperkingen op basis van de uitstootnormen.

LEZ met camera’s

De systemen die al worden toegepast in Antwerpen en Brussel en die in 2020 ook naar Gent en Mechelen komen, zijn eenvoudiger dan een vignet, aangezien camera’s automatisch Belgische nummerplaten lezen. Buitenlandse bestuurders moeten hun voertuig online registreren zonder daarna te moeten wachten tot wanneer er een vignet in de bus valt. Ook het betalen van een boete of een dagpas kan online gebeuren. Elke gemeente kan echter kiezen welke types auto ze weigert of toelaat op basis van de uitstootnormen. Ze kunnen zelfs kiezen tussen permanente beperkingen zoals in Antwerpen of Brussel, of beperkingen op bepaalde uren of tijdens vervuilingspieken, zoals Rijsel en Parijs doen.

Charleroi en Luik

Vers l’Avenir heeft het in zijn artikel al over Charleroi en Luik. Die laatste stad zal geen LEZ oprichten zonder overleg met de andere gemeenten van de Luikse Maasvallei, zo meldt Schepen van Mobiliteit Michel Firket. Charleroi lijkt echter sneller een LEZ op poten te willen zetten. Volgens onze collega’s zou mobiliteitsadviseur Pascaline Gilson zeggen dat het project haar interesseert. Het Gewest zou verder tijdelijke beperkingen kunnen opleggen tijdens vervuilingspieken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten