Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Yamaha ontwikkelt V8 op waterstof voor Toyota

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-02-2022

Op vraag van Toyota is Yamaha aan de slag gegaan met de atmosferische 5 liter-V8 van Lexus, zodat die op waterstof loopt. Of hoe de Japanners er alles aan doen om de verbrandingsmotor in leven te houden.

Samen met Kawasaki, Mazda en Subaru vormen Toyota en Yamaha een werkgroep die de mogelijkheden van de verbrandingsmotor blijft onderzoeken, als alternatief voor 100% elektrisch aangedreven voertuigen. Er werd reeds geëxperimenteerd met kleinere motoren op waterstof, onder meer in de racerij. Het leidde ook tot de Toyota GR Yaris H2, een prototype met een drukgevoede 1,6 liter-driecilinder op waterstof in de korte neus. Maar nu schakelen de Japanners een versnelling hoger.

Toyota heeft immers de hulp ingeroepen van Yamaha om de atmosferische 5 liter-V8 die we kennen uit onder meer de Lexus LC 500 aan te passen, zodat het blok niet langer op benzine maar op waterstof draaien kan. Dat vergt aanpassingen aan de injectoren, het spruitstuk en noem maar op. Maar de eerste resultaten zijn bevredigend, want volgens Yamaha levert het aangepaste blok een vermogen van 450 pk (bij 6.800 opm) voor een maximaal koppel van 540 Nm (bij 3.600 opm). Dat is bijna zoveel als in de hardcore Lexus RC F Track Edition.

Lexus RC F Track Edition

Lexus LFA

Er zijn geen aanwijzingen dat Toyota deze verbrandingsmotor op waterstof binnenkort gaan gebruiken voor productiemodellen van Lexus. Maar Yamaha zegt wel dat deze technologie het potentieel heeft om ecolgisch verantwoord te zijn, zonder dat de emotionele band met de verbrandingsmotor doorgeknipt hoeft te worden. Of er dan gedoeld wordt op toepassingen op de openbare weg of in de racerij, blijft koffiedik kijken. Het moet de fans hoe dan ook als muziek in de oren klinken. Ook letterlijk, want die V8 belooft een heerlijke soundtrack. 

Het is niet de eerste keer dat Toyota en Yamaha de handen in elkaar slaan, want ook de legendarische 4,8 liter-V10 uit de Lexus LFA is van Yamaha-makelij. Er wordt ook gedacht aan een opvolger voor die LFA, zoals blijkt uit de Lexus Batterij Sports EV Concept die de Japanners onlangs presenteerden. Maar die zou een 100% elektrische aandrijflijn krijgen. Of krijgt die supersportwagen ook deze V8 Hydrogen ingepland?

Lexus BEV Sports Concept

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten