Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Elektrische oldtimers: waarom wil België heiliger zijn dan de paus?

Geschreven door Kevin Kersemans op 24-03-2021

Waarom moet België op het vlak van geëlektrificeerde oldtimers alweer heiliger zijn dan de paus?

Jaguar E-Type Zero Electric

Wie de reacties op onze Facebookpagina een beetje volgt, weet ondertussen dat die des te talrijker en des te heviger zijn wanneer de aanleiding een bericht is dat van dichtbij of van ver te maken heeft met elektrische auto’s. Overtuigde voor- en tegenstanders proberen elkaar telkens van hun gelijk te overtuigen – doch slagen daar maar zelden in, zoals meestal aan de virtuele toog die dat sociale medium is. En u kunt zich voorstellen dat het elektrische debat nog extra gevoelige snaren raakt wanneer het gaat over voertuigen die wat meer emotie oproepen, zoals old- of youngtimers, a fortiori die met een sportief karakter.

Nochtans lijkt het stilaan een trend te worden om die om te bouwen naar elektrisch. Sterker nog: vaak pakken constructeurs er zelf mee uit, en niet de minste. Denk maar aan Jaguar, met de E-Type Zero of Aston Martin, met de DB6 Volante Electric. Zeer recent verraste ook het meer down-to-earthe Opel met de Manta GSe ElektroMOD (liefhebbers van het origineel kunnen trouwens hun hartje ophalen in de Vintage-rubriek op pagina 92 van dit nummer). Maar er zijn tegenwoordig ook tal van onafhankelijke bedrijven die al dan niet specifieke modellen van oldtimers voorzien van een elektrisch aandrijfgeheel. Wie wel eens wil zien hoe dat in zijn werk gaat, kunnen we het Britse programma Vintage Voltage aanraden (te zien op Discovery Channel).

Het is echter vooral in de ons omringende landen dat dergelijke ombouwspecialisten als paddenstoelen uit de grond rijzen. In België is het proces om zo’n aangepaste oldtimer gehomologeerd te krijgen namelijk een lange lijdensweg of zelfs gewoon onbegonnen werk. Nochtans kunnen we ons best voorstellen dat er ook bij ons mensen zijn die in stijl de stad willen doorkruisen in bijvoorbeeld een oude Fiat 500 of VW Kever zonder wakker te hoeven liggen van dingen als klepspeling of carburatorafstelling, gewoon omdat ze houden van de esthetiek van deze auto’s. Of bedrijven die op zoek zijn naar een sympathieke eyecatcher zonder betrouwbaarheidsproblemen.

Nu, vooraleer onze mailbox – of onze Facebookpagina – ontploft: als liefhebbers zien we oldtimers ook het liefst origineel (met hun verbrandingsmotor dus). U zult ons dan ook niet horen zeggen dat ze verplicht een dergelijke conversie zouden moeten ondergaan, verre van – overigens is de kostprijs ervan nog ronduit exorbitant. Dit is dus géén pleidooi voor het elektrificeren van ons rijdend erfgoed. Alleen stellen we ons de vraag waarom het in andere Europese landen wél kan en bij ons niet… De bevoegde Belgische instanties laten een dergelijke ombouw net als veel andere aanpassingen niet toe, vaak onder het mom van veiligheid. En toegegeven, je wilt wellicht niet in een kop-staartaanrijding betrokken raken in een auto uit de jaren 60 die voor- en/of achterin is volgestouwd met een reeks lithium-ionpakketten. Maar waarom moet België op dat vlak alweer heiliger zijn dan de paus? Dat zou dan in die andere landen, die op het Verenigd Koninkrijk na allemaal tot dezelfde EU behoren, toch ook een issue moeten zijn…?

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten