Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Koek en ei?

Geschreven door Tony Verhelle op 04-12-2019

De constructeurs worden regelmatig tegen elkaar uitgespeeld, ook in dingen die hen allemaal aanbelangen.

Door de groene beweging, maar ook door heel wat ‘transport- of verkeersexperts’ (gediplomeerde of zelfverklaarde), wordt de hele autosector gezien als één grote lobbymachine ter verdediging van die ‘heilige koe’. De diehards onder hen vinden zelfs dat iedereen die ook maar iets over het onderwerp schrijft, zoals ondergetekende, ook tot die subjectieve ‘believers’ gerekend mag worden. Niet te vertrouwen, kortom. Ik denk dat er binnen de auto-industrie (bij ACEA bijvoorbeeld) wel een aantal mensen zijn die luidop dromen van een zo efficiënte lobbymachine als in de luchtvaart-, scheepvaart- of oliesector, of de farmaceutische industrie, maar het blijft (gelukkig maar) bij dromen. Dat heeft te maken met de specificiteit van die autosector.

Kijk naar de andere sectoren die ik opnoem (of gelijkaardige), en u merkt dat de consolidatie daar gewoonlijk al heel sterk heeft plaatsgevonden. Er zijn heel belangrijke sectoren in de industrie waar de lakens worden uitgedeeld door drie, vier of hoogstens vijf (heel grote) spelers. Dat is bijvoorbeeld ook al het geval in de vrachtwagensector, met soms minder aangename gevolgen. In dergelijke sectoren moeten de overheden (liefst zelf verenigd in machtige intergouvernementele organisaties) constant een oog in het zeil houden opdat geen prijsafspraken of andere nog wat louchere deals worden gesloten om de eigen winst te verhogen en de consument te bedriegen.

In de autosector is dat nog niet het geval, of althans niet op grote schaal. Daarvoor is de onderlinge verdeeldheid en concurrentie nog te groot en zijn er nog te veel spelers. Die concurrentie gaat zelfs zodanig ver dat de constructeurs, ook in dingen die hen allemaal aanbelangen, regelmatig tegen elkaar worden uit­gespeeld, vanwege een gebrek aan onderlinge solidariteit of soms ook gewoon een gebrek aan kennis van zaken.

Neem nu de politieke strijd die is losgebarsten tussen de staat Californië (en zijn democratische gouverneur Gavin Newsom) en president Trump en zijn administratie. Het is algemeen bekend dat Californië een heel progressieve milieuwetgeving voorstaat, ook op het gebied van de uitstoot van auto’s, terwijl de federale overheid die juist wil afzwakken of terugschroeven. Trump probeert de ‘opstandige’ staat dus het recht te ontnemen om zelf over zijn milieunormen te beslissen. En wat is de reactie van de autosector: een deel heeft zich solidair verklaard met Californië (onder meer BMW, Honda en VW), een ander deel is achter Trump gaan staan (onder meer FCA, GM en… Toyota).

Zo is het natuurlijk niet gemakkelijk om eendrachtig over te komen en op bepaalde beslissingen proberen te wegen. Maar het kan nog erger. Recent heeft GM FCA voor de rechter gedaagd omdat ze prijsafspraken zouden hebben gemaakt met de United Auto Workers (UAW), tonnen smeergeld in de aanslag, om te bekomen dat FCA-werknemers lagere lonen aanvaarden dan hun collega’s bij GM. FCA heeft furieus gereageerd en geroepen dat GM dit doet om het samengaan met PSA te saboteren. Alles koek en ei in de autosector, dacht u? Voorlopig nog even niet…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten