Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Mag het iets meer zijn ?

Geschreven door Tony Verhelle op 17-02-2016

Waarom moet alles hier zo lang duren en waarom moet het zo amateuristisch gebeuren?

Hoe je goed nieuws moet brengen, dat hoef je deze regering niet te leren. Om de haverklap stuurt de Vlaamse of de federale overheid hoera-communiqués uit over wat ze heeft gedaan (of wat ze van plan is te doen). Zo ook in de sector van de mobiliteit. Onlangs werd gemeld dat alle zogenoemde ‘zwarte punten’ bijna zijn weggewerkt. Dat wil niet zeggen dat ze zijn verdwenen – het gaat gewoonlijk om kruispunten – maar dat ze werden heringericht en/of veiliger zijn gemaakt. Zoveel te beter, het heeft zijn tijd geduurd; de lijst daarvan werd nog opgemaakt onder de ministeriële bevoegdheid van Steve Stevaert...

De overheid probeert dus wel degelijk te verhelpen aan de infrastructuur die in ons land veelal op een eerder chaotische dan beredeneerde en geplande wijze is ontstaan – en daarvan nog elke dag de gevolgen draagt. Waar ik het moeilijker mee heb, is waarom alles hier zo lang moet duren en (soms) zo amateuristisch moet gebeuren. U herinnert zich ongetwijfeld nog mijn jarenlange betoog voor dynamische verkeersborden op de Brusselse ring, waarbij ik me nog altijd afvraag waarom wij er zo lang op moesten wachten terwijl het in Parijs en andere steden al decennia lang kon? Als het in Parijs regent, druppelt het toch in Brussel? Niet in dit geval blijkbaar, misschien hielden veranderde politieke zeden en meerderheden die bui wel tegen… 

Enfin, ze zijn er dus, en voor de met files geconfronteerde ringautomobilist vormen ze een psychologische balsem voor de dagelijkse stress. Maar waarom moeten we drie weken lang gewaarschuwd worden voor ijzelgevaar als de gemiddelde temperatuur rond de 10 graden Celsius draait? En waarom kunnen de rijtijden tot een bepaald punt niet meer weergegeven worden als er een andere mededeling (over wegwerkzaamheden bijvoorbeeld) getoond moet worden? In godsnaam, dit is de 21e eeuw, dit zijn elektronische borden, je kunt er bij wijze van spreken heel Oorlog en Vrede op kwijt...

Vlaams minister van Mobiliteit Weyts wil ook aandacht voor een betere doorstroming van het verkeer, dat wil zeggen dat hij heikele verkeersknooppunten wil laten screenen en desgevallend aanpassen om een vlotter (en veiliger) verkeer te waarborgen. Uitstekend initiatief, maar waarom hebben we daar tot nu op moeten wachten en wanneer gaan we daar ook iets van zien (lees: hoeveel mankracht en hoeveel geld wil men erin investeren)? Niemand die het weet (of het wil zeggen), terwijl bij onze noorderburen zulke teams al jaren actief zijn en volgens de recentste schattingen door hun gerichte ingrepen al miljoenen uren aan files hebben vermeden. Waarop wachten we hier dan nog? Op Godot? Bij mijn weten wist die niet al te veel over verkeer… Plannen maken is één ding, ze uitvoeren is iets geheel anders. De link van het één naar het ander zou in ons land toch iets gesmeerder mogen verlopen…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten