Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / SUV-verslaving

Geschreven door Tony Verhelle op 23-05-2018

Wat eerst nog als een rage werd gezien, is gewoon ons hele straatbeeld aan het veranderen.

Regelmatige lezers zullen al langer weten dat ondergetekende geen grote fan is van SUV’s – nooit geweest, trouwens. Volgens mij ga je ofwel voor een échte 4x4, ofwel zoek je een vrijetijdsvoertuig dat een pak handiger is om te beladen dan zo’n hoogpotige SUV. Nochtans geeft de markt me ongelijk. Wat eerst nog als een rage of een trend werd gezien, is gewoon ons hele straatbeeld aan het veranderen. 

Het SUV-segment is in Europa al het populairste segment geworden en in de States heb je zelfs een constructeur als Ford waarvan de nieuwe baas, Jim Hackett, doodleuk aankondigt dat hij geen berlines meer gaat produceren of ontwikkelen voor de Noord-Amerikaanse markt, vanwege niet meer in trek en te weinig winstgevend. Tussen 2009 en 2017 steeg het marktaandeel van SUV’s in de VS van 25 naar 41 procent. Voeg daar nog de hele batterij pick-ups (trucks) aan toe en binnenkort rijdt drie kwart van de Amerikaanse bevolking op hoge poten. Tot groot jolijt van de constructeurs, want ze verdienen er duidelijk meer aan per verkocht exemplaar.

Omdat ik het niet kan laten, wil ik hier een aantal (voor)oordelen over SUV’s nog eventjes op een rijtje zetten. Ten eerste, een SUV is niet ruimer dan de breakversie van de auto waarvan hij technisch is afgeleid, doorgaans is hij zelfs iets minder ruim. Secundo, een SUV is niet veiliger dan de ‘gewone’ auto waarvan hij is afgeleid. Zeker niet op actieveveiligheidsvlak, want door zijn hogere zwaartepunt kan hij sowieso niet dezelfde dynamische kwaliteiten hebben als de gewone auto met hetzelfde onderstel. Maar ook niet op het gebied van passieve veiligheid, aangezien de structuur in de meeste gevallen dezelfde is. Anderzijds vormt de hoger gepositioneerde motorkap een groter gevaar voor voetgangers en fietsers.

Tertio, een SUV is doorgaans zwaarder en heeft een slechtere stroomlijn en verbruikt dus meer dan een overeenkomstige berline met dezelfde motor. Ten vierde is het waar dat je hoger zit in een SUV en bij een niet al te groot exemplaar kan dat voordelen bieden bij het in- en uitstappen, maar het voordeel van een beter overzicht op het verkeer wordt dra tenietgedaan als heel wat mensen met eenzelfde voertuig beginnen te rijden. Last but not least zal een SUV altijd meer kosten dan de vergelijkbare berline of break waarvan hij is afgeleid. Dat de winstmarges erop ook groter zijn, mag blijken uit de gretigheid waarmee Ford in de Verenigde State nu volledig overstapt op de verkoop van dit soort modellen. 

Van de constructeurs zul je in dezen geen dissonant geluid horen: voor een SUV kunnen ze meer geld vragen en de hoge bouw maakt het mogelijk om makkelijker batterijen te integreren. Twee keer prijs. En een (deels) elektrische SUV heeft ook nog eens het voordeel over een lager zwaartepunt te beschikken. Wat wil je nog meer? Een normale, mooie, praktische auto misschien? Al dan niet hybride… 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten