Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Warm water

Geschreven door Tony Verhelle op 01-03-2017

Psychologisch is een aftel-systeem voor verkeerslichten zo mogelijk nóg interessanter.

Onlangs kregen we het bericht dat de Franse overheid nog meer wil inzetten op verkeersrotondes, om de doorstroming van het verkeer en tegelijkertijd de verkeersveiligheid te verbeteren. Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel en daar was ons aller Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid blijkbaar al bang voor, want het reageerde direct door te zeggen dat het het uitrollen van dergelijke rondpunten niet zo zag zitten, vanwege minder veilig dan bijvoorbeeld verkeerslichten. Ik heb daar mijn twijfels bij, maar ik begrijp wel dat gezien onze bijzonder slechte ruimtelijke ordening én het feit dat België erg dichtbevolkt is, rotondes niet altijd en overal kunnen – doorgaans gewoon bij gebrek aan plaats. Maar waar het kan, vind ik het toch de betere oplossing.

Waaraan hier wél gedacht wordt, is de integratie van een extra overgangsfase voor verkeerslichten. Een oranje overgangsfase net voor het licht van rood naar groen springt, zou volgens studies de doorstroming bevorderen, omdat mensen dan alerter reageren en er meer wagens het bewuste kruispunt kunnen passeren binnen dezelfde tijdspanne. Hoewel in de overheidscommunicatie de schijn wordt gewekt dat het hier om een grote innovatie gaat, wil ik er toch even op wijzen dat een dergelijk systeem in vele buurlanden al een hele tijd bestaat en dat men bovendien gerust nog een stap verder kan gaan.

Gedurende mijn vele beroepsmatige trips in het buitenland ben ik al meerdere keren verkeerslichten tegengekomen die bij rood licht in het groene (op dat moment niet geactiveerde) licht aanduiden hoeveel seconden het nog zal duren eer het groen oplicht. Psychologisch is dat zo mogelijk nóg interessanter dan een oranje overgangsfase. Dat aftelsysteem wordt daarbij ook gebruikt voor oversteekplaatsen voor voetgangers en gaat dan gepaard met een flinke afname van het aantal mensen dat bij rood oversteekt. Ik stel onze verkeersverantwoordelijken dan ook voor om het warm water niet opnieuw te willen uitvinden en die laatste oplossing stelselmatig te introduceren naarmate de huidige verkeerslichten worden vervangen door elektronische (led)exemplaren, waarin de nodige technologie makkelijk kan worden ingebouwd.

De opvolging zal dan wel iets beter moeten verlopen dan bij de elektronische verkeers-
borden bijvoorbeeld. Op de Brusselse ring in Anderlecht waarschuwen die al sinds oktober constant voor winterse weersomstandigheden, ook als het buiten 15 graden Celsius is. Zo hol je natuurlijk de geloofwaardigheid van elk systeem uit. En hoe zit het trouwens met onze “kruispuntdokters”? In Nederland loopt dat systeem al jaren, bij ons “gaat men eraan beginnen”…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten