Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Vernieuwde Audi S3 gaat de RS 3 achterna

Geschreven door Klaas Janssens op 09-04-2024

Net zoals de A3 waarop hij zich baseert, krijgt nu ook de Audi S3 een facelift. En de veranderingen gaan verder dan wat cosmetische aanpassingen, want de motor wint aan power en het onderstel aan dynamische slagkracht.

Bij de facelift van de Audi A3 introduceerde Ingolstadt de avontuurlijke Allstreet-versie, nu volgt ook de vernieuwde S3. En die sportversie beperkt zich niet tot een setje instelbare koplampen, een voortaan frameloos radiatorrooster of een opgefrist interieur: ook de aandrijflijn en het onderstel werden flink onder handen genomen. En het resultaat overtuigt moeiteloos, toch als we mogen afgaan op onze exclusieve test met een nog gecamoufleerd prototype.

2024 Audi S3 Sportback quattro

En dat was nodig, want bij zijn debuut had deze hot hatch niet meteen een verpletterende indruk gemaakt. Aan snelheid geen gebrek, maar het was ons allemaal wat te braaf en te steriel. Daar hebben de ingenieurs van Audi Sport wat op gevonden, zodat de nieuwe S3 wél vanonder de schaduw van de hondsbrutale RS 3 en diens machtige vijfcilinder kan ontsnappen.

Meer power...

De nieuwe Audi S3 behoudt zijn drukgevoede vierpitter, maar de 2.0 TFSI wint wel aan daadkracht. Het vermogen en het maximumkoppel worden opgetrokken naar respectievelijk 333 pk en 420 Nm, een winst van 23 paarden en 20 newtonmeters. Die extra power zorgt ervoor dat de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 4,7 seconden hoeft te duren.

2024 Audi S3 Sportback quattro

Aanpassingen aan de turbo doen de motor feller en heftiger reageren, motorkarakteristieken die verder in de verf worden gezet door de nieuwe kalibratie van de S-Tronic. De gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling verandert sneller van verhouding dan vroeger én hanteert hogere toerentallen, zodat de Audi S3 vinniger uit de startblokken schiet en meteen over alle trekkracht kan beschikken.

Betere danspasjes...

Ook de fameuze Torque Splitter die we kennen van de Audi RS 3 en van de Volkswagen Golf R maakt nu de overstap naar de vernieuwde Audi S3. Dan verdeelt de centrale multiplatenkoppeling van de Quattro-vierwielaandrijving het motorkoppel niet enkel over de voor- en de achterkant, maar gebeurt dat eveneens tussen het linker- en het rechterwiel achteraan. En dat vertaalt zich in een hoger tempo en meer controle bij het ronden van bochten.

2024 Audi S3 Sportback quattro

Veel hangt af van de rijmodus die je kiest: in de nieuwe sportstand Dynamic Plus krijgt het buitenste achterwiel extra power te verwerken, zodat je overstuurreacties kunt uitlokken. Die driftnummertjes worden verder in de hand gewerkt door de elektronische stabiliteitscontrole en door het motormanagement, dat hogere toerentellen paart aan een directere gasrespons.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten