Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Audi e-tron 2018 – Audi Vorst verbouwd voor elektrische overstap

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-09-2018

De zopas onthulde Audi e-tron wordt gemaakt in België, in de fabriek in Vorst. Die werd grondig verbouwd om de elektrische SUV te kunnen ontvangen. En dat terwijl ondertussen de A1 nog steeds van de band moest blijven lopen.

Het verbouwen van de fabriek in Vorst om over te stappen van de A1 naar de e-tron is geen simpele zaak geweest. Audi heeft meer dan 600 miljoen euro gepompt in de Brusselse fabriek voor een werf die 2,5 jaar actief is geweest. Zo moest er een nieuwe hal voor batterij-assemblage worden opgericht. Maar dat is niet alles. De structuur van de fabriek zelf is verstevigd. De e-tron is namelijk veel zwaarder en groter dan de A1 en, voor hem, de VW Polo en Audi A3, die er van de band liepen. Daarom is een nieuwe dragende structuur gemaakt. Daar kroop liefst 22.000 kubieke meter beton en 7.500 ton staal in.

Batterijen

De meest zichtbare verandering voor wie de site kent is de constructie van een nieuw gebouw naast de plaatwerklijn. Daar worden de behuizingen van de batterij gemaakt. Die laatste, die uiteraard zeer belangrijk is, wordt gemaakt in Brussel met lithium-ioncellen van LG Chem. Het proces is zoveel mogelijk geautomatiseerd en het veiligheidsniveau is zeer hoog om elk brandgevaar uit te sluiten. Bovendien moet het personeel oppassen dat het niet in contact komt met hoogspanningsstroom.

Werkgelegenheid

Tussen de assemblage van een klassieke auto zoals de A1 en die van de hoogtechnologische e-tron zit heel wat verschil. Het personeel heeft dus initiatielessen rond elektrische technologie gevolgd. In totaal zijn 200.000 lesuren besteed aan het aanleren van nieuwe vaardigheden. Er kwamen ook nieuwkomers: zo’n 300 à 400 mensen moesten worden opgeleid. Een groot deel van het werknemersbestand van 3.000 mensen wordt namelijk voor batterijproductie ingezet.

De band

Terwijl de band van de A1 bleef draaien, dacht Audi ook na over de organisatie binnen de fabriek. De lijnen zijn een voor een verplaatst, terwijl de A1 ondertussen gewoon verder werd gemaakt. Nadat de stadsauto eind juli uit productie werd genomen, is alles klaargestoomd voor de nieuwkomer. Voor de komst van de e-tron moesten bijvoorbeeld 200 nieuwe robots worden aangevoerd. Tot slot wil de fabriek ook zo CO2-neutraal mogelijk werken en haar milieu-impact beperken. Daarom werd 37.000 vierkante meter aan zonnepanelen geplaatst en wordt gewerkt met warmtepompen, een elektrisch circuit op lage temperatuur, nabehandeling van het afvalwater en een energierecuperatie om de gebouwen te verwarmen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten