Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi e-tron: batterij van 95 kWh en prijs van 82.400 euro

Geschreven door David Leclercq op 18-09-2018

Eindelijk toont de in het Belgische Vorst gebouwde Audi e-tron zijn gedaante. De elektrische SUV combineert een batterij van 95 kWh ejen een autonomie van 400 km met een vermogen van 408 pk en een prijskaartje van 82.400 euro. Tesla is gewaarschuwd.

Eindelijk toont de Audi e-tron zijn ware gedaante. De SUV is bijzonder belangrijk voor de Duitse constructeur, want het is het eerste volledig elektrische seriemodel van het merk. Met een extra dimensie voor België, daar de e-tron gebouwd wordt in Vorst nabij Brussel. Daarom is het ook jammer dat Audi ervoor gekozen heeft de wagen voor te stellen in San Francisco en niet in de hoofdstad van Europa.

Autonomie van 400 km

Audi had al een heleboel informatie over de elektrische baby wereldkundig gemaakt de afgelopen maanden. Zo wisten we reeds dat hij snelladden via 150 kW ondersteunt en dat hij over een theoretische autonomie van 400 kilometer beschikt. De e-tron kruist de degens met de Tesla Model X, die wat groter en duurder is. Met de Jaguar I-Pace, waarvan de specificaties zowat gelijk lopen. En met de Mercedes EQC en de BMW iX3, die wat goedkoper en compacter zijn.

De Belgische prijs bedraagt immers 82.400 euro, tegenover minstens 88.000 euro voor een Model X met 75 kWh. De e-tron heeft een capaciteit van 95 kWh. Het is duidelijk dat de marketinglui Tesla goed bestudeerd heeft, zodat de verschillen zo klein mogelijk gehouden konden worden.

Groot en krachtig

De op het MEQ-platform gebouwde Audi e-tron is 4,9 meter lang, 1,95 meter breed en 1,61 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,82 meter, de bagageruimte heeft een laadvolume van 660 liter en heeft achterzetels die je plat kan plooien. Hoeveel deze SUV weegt, weten we niet. Wel dat het batterijpakket 700 kilogram vertegenwoordigt.

Voor de aandrijfkracht rekent de grote SUV op 2 asynchrone elektromotoren, een oplossing die Audi gekozen heeft omdat die gedurende een korte periode kunnen pieken, zoals bij de functie "boost". Het gecombineerde vermogen bedraagt 408 pk voor een maximaal koppel van 561 Nm, reeds beschikbaar bij 0 toeren per minuut. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 5,7 seconden en de elektronisch gelimiteerde topsnelheid bedraagt 200 km/u.

Nu zijn die cijfers vooral theoretisch. Het eigenlijke rijbereik zal doorgaans rond de 300 kilometer schommelen, terwijl ook de mogelijkheden tot snelladen vooralsnog beperkt blijven. 

Dynamisch en geconnecteerd

Audi omschrijft de e-tron als een dynamisch rijdende SUV. De gewichsverdeling over beide assen hanteert de ideale 50/50-verhouding en de gesofistikeerde ophanging die een adaptieve ophanging combineert met luchtvering.

 

Tenslotte is het maar logisch dat de e-tron een hoogstaande uitrusting combineert die een heleboel luxe combineert met hedendaagse connectiviteitsoplossingen. Naar het voorbeeld van Tesla zullen een heleboel updates uploadbaar zijn, zelfs als het zaken betreft die er van fabriek niet zouden opzitten. Zo zou je de LED-lichten bijvoorbeeld kunnen zegenen met Matric-functionaliteiten of de radio kunnen aanpassen aan het nieuwe ereprotocol van DAB+. Even je betaalkaart bovenhalen volstaat om bepaalde functies te activeren.

De orderboeken zijn open. En even herhalen dat je de fabriek Audi Brussels in Vorst het hele jaar door kan bezoeken.

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten