Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ondanks succes van de Spring EV focust Dacia op verbrandingsmotoren

Geschreven door Klaas Janssens op 20-09-2022

Hoewel de elektrische Dacia Spring het goed doet, focust de Roemeense Renault-dochter op modellen met verbrandingsmotoren.

De Dacia Spring Electric doet het uitstekend. Met ongeveer 20.000 verkochte exemplaren in de eerste helf van 2022 vertegenwoordigt de elektrische budget-SUV ongeveer 12% van de Europese verkoop van de Roemeense Renault-dochter. En dat is goed nieuws als je weet dat Europa zich voorbereidt om een volledige switch naar elekrische wagens. 

BEKIJK OOK Video Dacia Spring Electric - in detail

Nu is Dacia niet van plan om zich te laten opjagen door dat Europese verkoopsverbod voor wagens met een verbrandingsmotor. Jawel, er wordt gewerkt aan een opvolger voor de Spring Electric. Dat wordt een compacte stadswagen die bouwt op het CMF-A-platform (dus niet op het CMF-B waarop Renault de R4 en R5 zet) en die in de loop van 2024 productieklaar zou moeten zijn. Maar voor een budgetconstructeur die zoveel mogelijk auto wil bieden voor zo weinig mogelijk geld, zijn EV's eigenlijk te duur.

Dacia Spring EV Electric SUV

2035

In afwachting van het moment waarop de elektrische auto echt betaalbaar wordt voor iedereen, is Dacia van plan om zo lang mogelijk modellen met verbrandingsmotor te blijven aanbieden. Tot op het moment waarop het van Europa echt niet meer mag (2035). Voor de niet-Europese markten, waar Dacia-modellen vaak als Renault verkocht worden, zou het nog een stuk langer kunnen duren vooraleer het portfolio volledig elektrisch wordt.

LEES OOK Nieuw logo en nieuwe identiteit voor Dacia

Dat wil niet zeggen dat Dacia geen inspanningen zou doen om die verbrandingsmotoren zo efficient mogelijk te krijgen. Zo zou er volop gewerkt worden aan geëlektrificeerde varianten van bestaande modellen. De Dacia Jogger zou in de loop van 2023 verkrijgbaar zijn als zelfopladende hybride, met E-Tech-technologie die geleend wordt van Renault. Ook de productiversie van de Dacia Bigster SUV zou verkrijgbaar zijn met hybride aandrijflijn.

Dacia Bigster Concept

Geen Lane Assist

Dacia-CEO Denis Levot deed ook opmerkelijke uitspraken over Lane Assist-technologie, die ervoor zorgt dat je een waarschuwing krijgt wanneer je je rijvak dreigt te verlaten. Technologie die ervoor zorgt dat Dacia-modellen kostbare punten verliest bij de Euro NCAP-quotering, want de Roemenen doen het nu eenmaal zonder.

LEES OOK Manifesto zet Dacia op weg naar de toekomst

"Waarom zouden we investeren in Lane Assist?", stelt Denis Levot. "Terwijl iedereen weet dat de meeste constructeurs die technologie meteen uitschakelen zodra ze in hun wagen gestapt zijn, omdat dergelijke Lane Assist vooral irritant is. Dan liever Dacia-modellen verkopen die een tikkeltje goedkoper zijn en hun bestuurder niet enerveren, toch?" 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten