Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Daimler klaagt Frankrijk aan

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-08-2013

Daimler heeft klacht neergelegd tegen de Franse staat in het debacle rond de koelgassen. De Franse overheid weigert nog steeds om de Mercedessen A- en B-Klasse alsook de CLA en de SL in te schrijven.

Na een arrest van het administratieve hof van Versailles ten gunste van Daimler heeft de Franse overheid snel een tijdelijke maatregel ingeroepen (artikel 29) van de Europese Richtlijn omtrent koelgassen (met de naam MAC) om de inschrijving van bepaalde Mercedes-modellen alsnog te blijven blokkeren. Franse klanten die een A- of B-Klasse of een CLA of SL hebben besteld, kunnen die dus nog steeds niet in eigen land inschrijven. Als reactie daarop heeft de Duitse constructeur klacht neergelegd bij de Raad van State tegen de Franse regering. Het is de eerste keer dat een autoconstructeur zoiets doet. De MAC-richtlijn verplicht het gebruik van het koelgas R1234yf in plaats van R134a voor alle nieuwe auto's die sinds 2013 zijn gehomologeerd. Mercedes liet de eerder vermelde modellen echter na die datum homologeren en gebruikte daarbij nog steeds het gas R134a. De Duitsers motiveren die beslissing met interne tests waaruit zou blijken dat dit gas gevaarlijk is. Daarom weigert de constructeur om het in zijn nieuwe modellen toe te passen.

Nochtans wordt de zopas onthulde nieuwe S-Klasse niet door deze maatregel getroffen, hoewel die ook nog steeds R134a gebruikt. Door de nieuwe auto op een bestaande architectuur te baseren, kon Mercedes verkrijgen dat de S-Klasse gebruik kan blijven maken van de homologering die van kracht was voor zijn voorganger. Veel rivalen van Mercedes hebben diezelfde strategie al toegepast: nieuwe modellen zodanig homologeren dat de oorspronkelijke goedkeuring wordt verlengd. Op die manier ontsnappen ze aan de plicht om R1234yf te gebruiken. Omdat Frankrijk het enige van de 28 Europese lidstaten is dat het verbod handhaaft, wijst Mercedes erop dat het land op die manier 1.600 banen in gevaar brengt. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen en politieke spanningen binnen de Europese Commissie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten