Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Nissan: solid state-batterijen voor goedkopere EV's

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-03-2023

Nissan gaat zich richten op het vereenvoudigen van zijn elektrische aandrijflijnen en het gebruik van solid state-batterijen om tegen 2026 een gelijkheid van prijs te bereiken tussen zijn hybrides en zijn brandstofmodellen.

Nissan streeft naar prijsgelijkheid tussen zijn brandstof- en zijn hybridemodellen tegen 2026 en zal daarvoor een nieuwe, meer rationele aanpak hanteren. Het Japanse merk gaat compactere, lichte en gestandaardiseerde elektrische aandrijflijnen ontwikkelen.

LEES OOK Nissan Ambition 2030 belooft heleboel nieuwe EV-modellen

Op die manier hoopt Nissan de ontwikkelings- en productiekosten met 30% te verminderen, zodat het zijn hybridemodellen tegen dezelfde prijs kan verkopen als zijn modellen met verbrandingsmotor en tegelijkertijd de kosten van zijn elektrische voertuigen kan verlagen. Een van de sleutels tot het succes van dit project is het gebruik van solid state-batterijen.

Standardisering

Het gebruik van eenvoudigere, compactere en lichtere elektromotoren en de standaardisering van hun ontwerp zal zeker een productie op grotere schaal en dus een grotere kostenefficiëntie en industriële flexibiliteit mogelijk maken. Door kleinere units te gebruiken zal Nissan er zijn "kei cars" in Japan én zijn compacte modellen mee kunnen uitrusten om een groot deel van zijn wereldwijde gamma te bestrijken.

Bovendien beweert Nissan dat deze kleinere, lichtere motoren een positief effect zullen hebben op het rijgedrag en de levendigheid van zijn voertuigen, vooral op losse ondergrond zoals zand en sneeuw, terwijl ook de prestaties zullen verbeteren.

Solid state-batterijen

Maar vooral het gebruik van solid-state batterijen, waarvoor aanzienlijk minder edele metalen nodig zijn, moet het mogelijk maken de productiekosten aanzienlijk te verlagen. En dus de verkoopprijs van modellen die deze batterijen gebruiken, of het nu gaat om hybrides of elektrische voertuigen.

Volgens Toshihiro Hirai, senior vice president van Nissan, is het gebruik van solid state-batterijen essentieel en ontwikkelt Nissan al "materialen die niet zulke dure edele metalen gebruiken, wat een belangrijke factor zal zijn in het verlagen van de kosten". Met lichtere motoren, kleinere en goedkopere batterijen hoopt Nissan de prijs van zijn geëlektrificeerde modellen terug te brengen tot meer betaalbare waarden en streeft het zelfs naar prijsgelijkheid tussen zijn hybrides en zijn modellen met uitsluitend een verbrandingsmotor.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten