Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Elektrische auto's hebben geen grotere batterijen, maar efficiëntere motoren nodig

Geschreven door Xavier Daffe op 01-08-2023

De EcoBest 2023 Challenge is een onafhankelijke test van het echte verbruik van elektrische auto's voor de massamarkt. En dat levert interessante inzichten op.

De EcoBest Challenge gaat voor een transparante, neutrale en evenwichtige aanpak, waarbij de resultaten zijn gebaseerd op een consistente methodologie van tests die op identieke wijze zijn uitgevoerd op de 14 geselecteerde auto's. Deze methodologie is geïnspireerd op de praktische behoeften en het rijgedrag van de meeste Europese automobilisten, gebaseerd op hun dagelijkse woon-werkgewoonten. Een van de juryleden is AutoGids-journalist Xavier Daffe.

De geteste modellen voor de EcoBest 2023 Challenge zijn: Aiways U6, BMW iX1, BYD Atto 3, Citroen e-C4 X, Hyundai Ioniq 6, Jeep Avenger, Lexus RZ, Mercedes-Benz EQB, Nissan Ariya, Opel Astra, Polestar 2 MY23, Subaru Solterra, Tesla Model 3 en Volkswagen ID. Buzz. Gedetailleerde specificaties van elke geteste auto zijn te vinden in de bijlage met alle meetgegevens.

ECOBEST Challenge 2023

WLTP is te optimistisch

De EcoBest Challenge is niet bedoeld om specifieke modellen of merken te promoten of te bekritiseren. Het is geen vergelijkingstest die typerend is voor de automedia, noch is het een actieradiusrecordtest of, omgekeerd, een dynamische test om de wendbaarheid van elektrische modellen te beoordelen. De EcoBest Challenge presenteert simpelweg de resultaten zonder in te gaan op de verschillen tussen de geteste modellen.

De editie van 2023 is gecertificeerd door Bureau Veritas - een wereldwijde erkenning van de echte, uitgebreide, consistente en innovatieve methodologie die wordt gebruikt om elektrische voertuigen in reële verkeersomstandigheden te testen en hun reële ecologische prestaties op een onpartijdige manier te beoordelen.

Het zal geen verrassing zijn dat de belangrijkste bevindingen laten zien dat, als gevolg van deze onpartijdige benadering, de resultaten voor de actieradius in de echte wereld laten zien dat het WLTP-protocol iets optimistischer is dan rijden in echte verkeersomstandigheden. Geen van de geteste modellen haalde de gehomologeerde waarde van het WLTP-protocol. Alle auto's haalden echter meer dan 72,4% van de minimale WLTP-referentie die in alle indexen wordt gebruikt.

Focus op efficientie van elektromotoren

De EcoC 2 index die slechts twee jaar geleden door AutoBest werd geïntroduceerd, vertegenwoordigt het essentiële idee van EV-energie-efficiëntie. In korte tijd heeft EcoC2 al brede erkenning gekregen van consumenten en de EV-industrie. Deze index geeft eenvoudigweg het werkelijke aantal kilometers aan dat gereden is met één kWh batterij voor een specifiek model.

Vergeleken met de vorige editie laten de resultaten een verbetering zien van de gemiddelde EcoC2-index voor alle geteste auto's dit jaar. De zuinigste auto reed 7,6 km/kWh, een beter resultaat dan het record van vorig jaar. Op basis van deze ontwikkeling onderstreept AutoBest de noodzaak voor alle EV-producenten wereldwijd om te blijven focussen op de manier waarop energie wordt gebruikt om auto's aan te drijven.

Ze verklaarden 2 jaar geleden al dat, om het nieuwe tijdperk van elektromobiliteit in te gaan, het absoluut noodzakelijk is om in de komende jaren een actieradius van 10 km/kWh van de batterij te bereiken. Het is noodzakelijk voor de hele industrie om het maximale uit de on-boardenergie te halen.

ECOBEST Challenge 2023

0% is daarom niet leeg

De EcoBest Challenge is een van de weinige onafhankelijke tests in Europa die meet wat er gebeurt nadat de laadindicator van de batterij 0% heeft bereikt. Met alle auto's werd gereden tot de accu volledig ontladen was, waarna de auto's volledig tot stilstand kwamen. Met uitzondering van één auto hadden alle andere auto's nog steeds energie in de batterij zodra deze op nul stond. 13 auto's konden tussen de 2 en 45 km rijden zodra de batterij leeg was, afhankelijk van het boordsysteem

 De maximale 'strategische reserve' die voor deze editie werd gemeten, is een historisch record, wat uitstekend nieuws is om te voorkomen dat je zonder energie komt te zitten.

Dit jaar ging er slechts één auto kapot direct nadat de batterij-indicator op nul stond. Vergeleken met vorig jaar laat de test van dit jaar een grotere diversiteit in de cijfers zien, wat aangeeft dat consumenten zich absoluut op de hoogte moeten stellen van deze belangrijke informatie.

Energieverlies bij het opladen

Wat betreft de energie die nodig is om auto's met volledig ontladen accu's volledig op te laden, hadden alle auto's meer energie nodig dan de accucapaciteit, tussen 5,9% en 15%. Deze cijfers komen overeen met de metingen van vorig jaar en laten een stagnatie zien in de vermindering van energieverlies tijdens het oplaadproces.

De verklaring voor het extra verbruik tijdens het opladen wordt onderzocht en heeft verschillende oorzaken. Ongeveer 5% van de energie gaat verloren tijdens de transformatie van wisselstroom (net) naar gelijkstroom (batterij). Een deel van deze energie wordt gebruikt om alle systemen in de auto die worden gebruikt voor het opladen van stroom te voorzien, voornamelijk de omvormer, maar ook de software, de stekker en alles wat verder met het proces te maken heeft.

Er wordt ook energie gebruikt om de batterij te koelen tijdens het laadproces (deze energie neemt toe bij snelladen, vooral in warme klimatologische omstandigheden). De conditie van de batterijen en het type lader kunnen ook verliezen veroorzaken. Als onderdeel van zijn streven naar voortdurende verbetering heeft AutoBest de EcoC 4-index toegevoegd, een extra parameter om de reële efficiëntie van elektrische auto's te beoordelen. Deze meet het aantal kilometers dat de auto aflegt met één kWh, waarbij geen rekening wordt gehouden met de nominale nettocapaciteit van de batterij, maar met de totale hoeveelheid energie die door de lader wordt geleverd om de batterij te vullen. Naast de uitleg die hierboven wordt gegeven, betaalt de bestuurder voor deze extra energie en deze extra kWh ontsnappen aan de aandacht van de reisplanners.

Steeds sneller opladen

Na de eerste editie vorig jaar heeft EcoBest met grote precisie de AC (wisselstroom) en DC Fast (gelijkstroom) oplaadprocessen gemeten met behulp van 22 kW AC-stations en 350 kW DC-stations die alle geteste auto's van maximale oplaadcapaciteit voorzagen. De jury heeft ook de oplaadtijd gemeten.

"Dit is waarschijnlijk het beste nieuws voor de miljoenen bestuurders die nog steeds twijfelen over de tijd die nodig is voor snelladen. Met gelijkstroom hebben we een record van slechts 4 minuten bereikt om 100 km op te laden! Dit is een uitzonderlijke prestatie, die laat zien dat we dichter bij de tijd komen waarin de tijd voor een volledige lading vergelijkbaar zal zijn met die voor het vullen van de tank met conventionele brandstoffen",  aldus Dan Vardie van EcoBest.

"Het record dat we vandaag hebben gepubliceerd, geeft ons de gelegenheid om alle spelers op het gebied van elektromobiliteit uit te nodigen om te investeren in het meest efficiënte DC-ultrasnellaadnetwerk in heel Europa als de beste oplossing voor actieradiusangst en de tijd die nodig is voor het oplaadproces". Het langste DC-laadproces was 25 minuten voor 100 km. Deze tijd wordt bepaald door de maximale laadcapaciteit van elke auto.

ECOBEST Challenge 2023

ECOBEST Challenge 2023

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten