Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Retrofitbedrijven in de problemen: stoppen of niet stoppen?

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-05-2023

De retrofitwereld beleeft moeilijke tijden in België en Frankrijk. Bij gebrek aan middelen houden veel bedrijven de EV-ombouw van personen- en bestelwagens op benzine voor bekeken.

Volgens L'Echo, het Franstalige zusterblad van De Tijd, beleeft de retrofitwereld momenteel moeilijke tijden. Er zijn in Europa enkele bedrijven die gespecialiseerd zijn in de elektrificatie van klassieke modellen (restomod), waarvan het cliënteel het zich kan veroorloven de ombouw en homologatie te bekostigen. Die bedrijven slagen er dan ook in het hoofd boven water te houden. Andere gespecialiseerde firma’s maken daarentegen moeilijke tijden door., en staan zelfs op de rand van het faillissement, zoals het Belgische bedrijf Decarbone, dat van plan was bedrijfsvoertuigen om te bouwen. Retrofitting gaat in ons land dan ook niet over rozen.

Belgische soep

De oorzaak is de institutionele samenstelling van ons land. Zo worden de technische beperkingen (afgezien van de Europese normen) vastgesteld door de federale overheid, terwijl de certificering of goedkeuring onder de bevoegdheid van de gewesten valt. Omdat ze geavanceerder zijn dan tuning, is voor retrofitting momenteel een dure individuele goedkeuring nodig. Om dat te veranderen, en regels op te stellen, moeten de drie gewesten en de federale overheid dus overeenkomen. En dat lijkt wel erg utopisch...

Zelfs in Frankrijk

Frankrijk heeft het voortouw genomen door zijn wetgeving aan te passen om de kosten van homologatie voor omgebouwde kits en voertuigen te verlagen. Zo kon je een stadsauto laten ombouwen voor zo’n 5.000 euro. De prestaties gaan er echter op achteruit en de actieradius is beperkt. Bovendien wordt het principe van lage-emissiezones in sommige steden ter discussie gesteld, waardoor een verbod op bepaalde voertuigen met verbrandingsmotor wordt uitgesteld. En deze oplossing voor de elektrificatie van het wagenpark stuit nog op een ander probleem: de financiering. 

Geen geld

Investeerders zijn nieuwsgierig en geïnteresseerd, maar bij de financieringsrondes openen slechts weinigen hun portemonnee. Hetzelfde geldt voor potentiële klanten. Want uiteindelijk is de transformatie niet per se rendabel, zeker niet voor bedrijfsvloten. Je kunt net zo goed een nieuw elektrisch voertuig kopen/leasen in plaats van een verbrandingsvoertuig te recyclen. Transition-One en E-Néo zijn twee bedrijven die dat aan den lijve hebben ondervonden. Toch zijn er ook constructeurs die de sprong wagen. Renault bijvoorbeeld heeft een retrofitprogramma met een industrieel voordeel voor de integratie van goedgekeurde kits van zijn partner Phoenix Mobility. Maar dat zit nog in de studiefase, met een beperkte productie. 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten