Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Meer dan een mildhybride: hoe werkt het MHEV Plus van Audi?

Geschreven door Xavier Daffe op 06-03-2025

De nieuwe Audi A5 was het eerste model met MHEV Plus-technologie, maar ook de Q5 en de A6 gebruiken deze hybride oplossing op 48 volt. Hoe werkt het juist?

In zijn nieuwste generatie krijgt Audi’s MHEV-technologie er een ‘Plus’ in zijn naam bij. Net zoals vroeger wordt de verbrandingsmotor nog altijd bijgestaan door een starter-alternator op 48 volt (aangedreven door een tandriem en voorzien van vloeistofkoeling); alleen krijgt die er in zijn ondersteunende rol de hulp bij van een échte elektromotor op het einde van de gerobotiseerde versnellingsbak.

Die zogenoemde PTG of ‘Power Train Generator’ kan een boost geven van 18 kW/24 pk en 230 Nm – of omgekeerd tot 25 kW regenereren – en wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 1,7 kWh op de achteras.

Audi MHEV Plus technology

Tussen mild en full hybrid

Daarmee schuift Audi’s MHEV-systeem stilaan op in de richting van een volwaardige full hybrid: anders dan de starter-alternator kan deze elektromotor de verbrandingsmotor niet alleen ontlasten om zo het verbruik te drukken, hij is ook in staat om de auto elektrisch aan te drijven.

Op voorwaarde dat je het gaspedaal niet te diep intrapt, kun je nu in de stad of in dorpskernen tot enkele kilometers lang puur op de elektromotor rijden. Vanaf 140 km/u wordt de elektromotor volledig losgekoppeld, omdat hij anders te hoge toeren zou draaien.

De PTG voegt met zijn geïntegreerde elektronische stuurunit ongeveer 21 kilogram voertuiggewicht toe, maar maakt het mogelijk om 10 tot 17 g CO2/km te besparen, afhankelijk van de auto waarin hij gebruikt wordt. Doordat hij op het uiteinde van de versnellingsbak wordt gemonteerd, is hij bovendien zowel geschikt voor voorwielaangedreven varianten als voor Quattro’s.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten