Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Bosch bouwt CVT voor de EV

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-07-2021

Op enkele uitzonderingen na is de transmissie van een elektrische auto vaak direct, zonder versnellingsbak. Daar brengt Bosch nu verandering in met de CVT4EV.

Met uitzondering van de Audi E-tron GT en de Porsche Taycan - die beiden een versnellingsbak met twee versnellingen hebben - blijft de transmissie van een elektrische auto meestal beperkt tot één versnelling. Een keuze ingegeven door het verminderde aantal mechanische onderdelen en de beperktere ruimte die zo’n directe verbinding in beslag neemt.

Een opstelling die echter niet geschikt is voor bepaalde toepassingen, met name extreem off-road rijden en het trekken van een aanhangwagen. Bosch Transmission Technology, een Nederlands filiaal gespecialiseerd in duwbanden voor continu variabele transmissies, heeft daar nu echter een oplossing voor gevonden.

Een kwestie van snelheid

Met de veranderde overbrengingsverhouding maakt de CVT4EV het mogelijk om het motortoerental op kruissnelheid te verlagen en zo het verbruik van de elektrische motor te verminderen.

In omgekeerde zin kan zo ook het volledige vermogen en koppel beter worden benut bij hogere toerentallen. Dit geldt met name op steile hellingen of bij het trekken van een aanhangwagen.

In vergelijking met een CVT voor verbrandingsmotoren wordt de conventionele hydraulische aandrijving in deze oplossing vervangen door een elektrohydraulisch systeem. Bosch heeft daarvoor zelf een module ontworpen met een inverter, een elektrische motor en een eindaandrijving, waarvan de verhouding wordt aangepast aan het type voertuig: van compacte auto's tot sportwagens tot zelfs bedrijfsvoertuigen.

Betere versnelling

Bosch beweert dat zijn versnellingsbak voor elektrische voertuigen het voordeel heeft dat het het stroomverbruik met 4 procent vermindert. Doordat de Duitsers de CVT4EV ook compact en vrij licht hebben weten houden, zou het eveneens op de weegschaal zijn voordeel kunnen bewijzen.

Als bonus claimt Bosch nog dat deze CVT4EV ook garant staat voor een efficiëntere acceleratie. Tussen 80 en 120 km/u zou er tot 13% snellere gesprint kunnen worden, terwijl de bak eveneens de maximumsnelheid met 11% op zou trekken.

 

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten