Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Tesla Battery Day: goedkoop model in 2023, Model S krijgt 1.100 pk

Geschreven door Yeelen Möller op 23-09-2020

Tesla heeft zijn nieuwste innovaties uit de doeken gedaan op zijn Battery Day: een nieuwe batterijcel, goedkopere productiekosten, een Model S Plaid met 1.100 pk en een goedkope Tesla binnen de drie jaar.

Tesla heeft een plan opgesteld om het rijbereik van zijn auto's met 54% te verhogen, terwijl de batterijen net 56% goedkoper moeten worden en de investeringen in productiesites met 69% moeten dalen. De eerste grote factor in dat plan is een nieuwe batterijcel met de code 4680, naar zijn afmetingen van 46 mm breed en 80 mm hoog. De nieuwe cel moet 16% extra range leveren, terwijl hij ook nog eens een stuk hogere energiedensiteit heeft en veel meer vermogen kan leveren dan de oude cellen.

Batterijen in het chassis

Daarnaast gaat Tesla zijn batterijen als structureel onderdeel van het chassis monteren, waar het merk van was afgestapt bij de Model 3 en Model Y. Dat zou voor 14% extra range kunnen zorgen door een efficiënter gebruik van de beschikbare ruimte, terwijl het gewicht tot 10% lager uitvalt en er 370 onderdelen minder nodig zijn, wat de productiekost doet dalen. Elon Musk kondigde nog niet aan welk model hier als eerste van zal genieten, maar vermoedelijk zullen de Model Y en 3 die vanaf 2021 van de band rollen in Berlijn gebruik maken van dit nieuwe proces.

Tesla Model S Plaid

Naast de nieuwe technologieën was er tijdens de presentatie ook tijd voor wat productnieuws. Als eerste is er de productieversie van de Tesla Model S Plaid, waar al eerder naar werd gehint en waarvan we een prototype konden zien op de Nürburgring. Het is voorlopig de snelste Tesla ooit, met drie motoren die samen 1.100 pk leveren. De 0-96 km/u (0-60 mph) zou in mínder dan twee seconden moeten lukken, terwijl de topsnelheid nu op 322 km/u ligt. De range is een haast onwaarschijnlijke 840+ km.

Tesla toont al een filmpje (hierboven) van het prestatiepotentieel van de Model S Plaid op het circuit van Laguna Seca, waar de elektrische sedan een tijd van 1:30,3 minuten wist neer te zetten. Dat is zowat even snel als een McLaren P1, maar volgens Musk kan de auto nog 3 seconden sneller met wat aanpassingen. Hij belooft ook dat de Model S Plaid de snelste productiewagen op de Nürburgring moet worden. Eerst zien, dan geloven... De snelle Model S moet eind 2021 geleverd worden, maar is nu al te bestellen voor 139.990 euro, waarmee de duurdere Lucid Air direct een hak wordt gezet nog voor hij in productie gaat.

Goedkoop model in 2023

Tenslotte deed Elon Musk nog zijn grootste frustratie uit de doeken over Tesla: het feit dat het merk geen écht betaalbaar model in het gamma heeft zitten om zijn visie op een emissieloze mobiliteit voor iedereen werkelijkheid te maken. Daarom belooft de excentrieke topman een compacte Tesla voor 25.000 dollar binnen de drie jaar. Eerder hintte hij al op Twitter dat zo'n model goed zou scoren in Europa en dus logischerwijs ook in Berlijn ontwikkeld zou kunnen worden. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten