Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Wat is het rijbereik van een elektrische auto?

De angst om zonder stroom te vallen is vaak de grootste rem voor de aanschaf van een elektrische auto. Terecht of niet? Een overzicht…

De schrik om met een lege batterij te stranden (de zogenaamde “range anxiety”) is vaak een van de grootste obstakels voor de aankoop van een elektrische auto. Op slechts een paar jaar tijd is het rijbereik van deze modellen echter fors toegenomen. De tijd dat een EV slechts een honderdtal kilometer kon rijden na een hele nacht aan de stekker te hebben gehangen, ligt ver achter ons. Vandaag geraken ze veel verder en herladen ze in een paar uur. Voorwaarde is wel dat je begrijpt welke parameters dit rijbereik verbeteren.

Opslagcapaciteit van de batterij

Uiteraard is dit het centrale punt van de elektrische auto: de energievoorraad. Vandaag kunnen we EV’s onderverdelen in drie groepen: de ‘kleine’, meer stadsgerichte modellen, de middelgrote wagens die zich buiten de stad kunnen wagen en een snelwegtraject aankunnen en, tot slot, de elektrische wagens voor de lange afstand, die perfect dagelijks inzetbaar zijn voor kilometervreters. Uiteraard maakt de opslagcapaciteit van de batterij het grote verschil: met 25 à 30 kWh geraak je 150 tot 180 kilometer ver, afhankelijk van het formaat van de auto. Met 40 tot 50 kWh kan de actieradius gemakkelijk tot boven de 250 kilometer gaan. De dikste modellen met accupakketten van 100 kWh (en binnenkort nog meer) schoppen het onder normale verkeersomstandigheden tot 300 à 350 kilometer. Het formaat van de batterij bepaalt uiteraard ook de prijs van de EV aangezien dit een van de duurste onderdelen is.

Gewicht en stroomlijn

Net zoals voor auto’s met een verbrandingsmotor vormen de stroomlijn en het gewicht bepalende factoren voor het energieverbruik en dus het rijbereik. Zo is bijvoorbeeld een Renault Zoé meer afgestemd op de stad en de rand en zal zijn batterij sneller uitgeput geraken op de snelweg, waar zijn stroomlijn op zijn prestaties zal doorwegen. Daartegenover staat bijvoorbeeld een Tesla Model 3, die weliswaar veel zwaarder is maar ook beter aangepast voor de typische hogere snelheden van de grote verkeersassen.

Het rendement van de randorganen

Het spreekt voor zich dat de keuze voor kwaliteitsvolle onderdelen essentieel is in een elektrische auto. Dat geldt bijvoorbeeld voor de banden, maar ook voor de elektromotoren. Er bestaan verschillende soorten motoren voor elektrische voertuigen: inductiemotoren, met permanente magneet of asynchroon. De keuze voor de ene of de andere motor heeft ook een impact op het verbruik en dus op het verbruik. Een constante is echter dat een betere motor vaak ook duurder is.

Wil u alles weten over elektrische auto’s en andere groene aandrijflijnen?

Neem dan een kijkje in onze nieuwe afdeling My Green Car

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten