Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Oldtimers: 5 manieren waarop de overheid oldtimereigenaars ongelukkig maakt

Geschreven door Kevin Kersemans op 12-10-2021

Vlaamse oldtimerbezitters morren. De aangekondigde verhoging van de verkeersbelasting voor oldtimers is immers niet de eerste maatregel die hen het beleven van hun hobby bemoeilijkt. We zetten er even 5 op een rij.

De aankondiging enkele weken geleden dat Vlaanderen de forfaitaire verkeersbelasting voor oldtimers drastisch wil verhogen, schoot bij heel wat liefhebbers in het verkeerde keelgat. Het is immers niet de eerste maatregel die hen het beleven van hun hobby moeilijk maakt. Met deze 5 zaken moeten ze rekening houden.

  • Stijging van de forfaitaire verkeersbelasting van 38,63 naar 100 euro

Enkele weken geleden kondigde Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) aan dat hij de forfaitaire verkeersbelasting voor oldtimers wil optrekken van 38,63 naar 100 euro, en dit louter om extra geld in het laatje te brengen voor de begroting. Oldtimerbezitters zouden dus meer dan 2,5 zoveel moeten gaan betalen om een nummerplaat op hun meestal gekoesterde vierwieler te mogen laten hangen. Diependaele argumenteerde dat 100 euro nog altijd een veel lager bedrag is dan wanneer oldtimers belast zouden worden volgens hun CO2-uitstoot. Dat klopt natuurlijk, maar belangenverenigingen zoals de BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association) of Red de Oldtimer brengen daar tegenin dat die oldtimers maar beperkt gebruikt worden (± 1.160 km per jaar volgens de BEHVA) en dat er ondertussen verschillende steden zijn waar deze auto's niet meer mogen rijden (tenzij in sommige gevallen na betaling). Beide organisaties verwachten bovendien dat de maatregel niet het vooropgestelde bedrag zal opleveren omdat veel mensen wellicht hun nummerplaat zullen schrappen, vooral van auto's de bijvoorbeeld staan te wachten op herstelling of restauratie.

  • Lage-emissiezones

In verschillende steden (op dit moment Antwerpen, Gent en Brussel) werden lage-emissiezones ingevoerd, waar oldtimers niet welkom zijn, tenzij in sommige gevallen na betaling (in Brussel is een uitzondering voorzien voor oldtimers die zijn ingeschreven met een zogenaamde O-nummerplaat). Hoewel het effect van dergelijke zones omstreden is, valt te verwachten dat nog andere steden zullen volgen.

>> Lees ook - Een oldtimer kopen: waarop moet je letten?

  • E10-brandstof ongeschikt

Oldtimerbezitters moeten sinds de invoering van E10-benzine ook oppassen welke pomp ze kiezen wanneer ze gaan tanken. Doorgaans moeten ze de duurderde E5-benzine (de vroegere Euro 98) nemen omdat het ethanolgehalte in E10 schadelijk is voor de brandstofleidingen en de motor van oude auto's.

>> Lees ook - Youngtimers: regels en wetten

  • De keuring

Nadat ze er jarenlang van vrijgesteld waren eenmaal ingeschreven, moeten oldtimers sinds 1 januari 2019 opnieuw periodiek naar de keuring. Ergens is dat niet onterecht, aangezien deze auto's toch ook deelnemen aan het verkeer, en er zullen altijd wel gebreken zijn die zelfs de meest consciëntieuze oldtimerbezitter zelf niet kan opmerken.

  • Regionale verschillen

België zou natuurlijk België niet zijn als er geen belangrijke verschillen zouden zijn tussen de verschillende gewesten. Als gevolg van regionale bevoegdheden zijn sommige regels immers anders naargelang je in Vlaanderen, Brussel of Wallonië woont. Zo geldt de geplande verhoging van de forfaitaire verkeersbelasting naar 100 euro enkel in het Vlaamse gewest – Brusselse en Waalse liefhebbers blijven dus het veel lagere bedrag van 38,63 euro betalen (maar hoe lang nog...?). Geen ramp voor wie één of twee oldtimers in zijn bezit heeft, maar voor wie een grotere collectie heeft, kan de meerkost natuurlijk wel oplopen – kwatongen zullen misschien opwerpen dat die verzamelaars daar relatief gezien minder last van zullen hebben, maar toch... Ook moet wie een oldtimer koopt van iemand uit een ander gewest, rekening houden met de regels die gelden in het landsdeel waar hij zelf woont.

 

Dreigt de oldtimer een bedreigde soort te worden? Het succes van allerhande evenementen en beurzen doet vooralsnog vermoeden van niet, maar hoe het in de verdere toekomst zit, is koffiedik kijken...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten