Samenvatting Audi A6 e-Hybrid Quattro (2025):
- Geëlektrificeerde 2.0 TFSI: 220 kW of 270 kW
- Batterijpakket van 25,9 kWh (20,7 kWh netto)
- AC-laden tot 11 kW (geen DC-snelladen)
- Elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer (WLTP)
- Vanaf 68.750 euro (71.150 euro voor de Avant)
De nieuwe Audi A6 is er in verschillende smaken, enkel een stekkerhybride variant onbrak nog. Tot nu, want ook in die optie voorziet Ingolstadt met de nieuwe e-Hybrid (dus niet langer TFSI e, zoals bij de vorige A6-generatie). Die is beschikbaar in twee koetswerkvarianten (als berline en Avant) en in twee specificaties: eentje met een systeemvermogen van 220 kW/299 pk en een tweede die 270 kW/367 pk verzamelt.
Sneller laden, niet snelladen
De plug-inhybride aandrijflijn koppelt een 2 liter-turbobenzine van 252 pk aan een elektromodule, die dus goed is voor of 299 pk en 450 Nm, of 367 pk en 500 Nm. In het eerste geval heb je 6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, in het tweede volstaan 5,3 tellen om vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen. De stekkerhybride Audi A6 e-Hybrid komt sowieso met de Quattro-vierwielaandrijving.
De Audi A6 e-Hybrid krijgt een accupakket met een capaciteit van 25,9 kWh, waarvan 20,7 kWh bruikbaar. In vergelijking met zijn voorganger komt de nieuwe generatie 45% verder op een batterijlading, met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Je kan ook wat sneller laden, want voortaan kan je AC-laden aan 11 kW. Maar een DC-snellaadfunctie, zoals Volkswagen die heeft op een heleboel plug-inhybride modellen, ontbreekt bij deze Audi.
Minder dan 50 gram CO2
De nieuwe Audi A6 e-Hybrid Quattro is verkrijgbaar vanaf 68.750 euro (71.150 euro voor de Avant) en is standaard voorzien van achterwielbesturing. De krachtigere 270 kW-versies zijn duurder (80.250 euro voor de berline en 82.650 euro voor de Avant). Dat extra motorvermogen wordt dan standaard gecombineerd met het sportonderstel, het technologiepakket, en het S Line-pakket voor zowel het interieur als het koetswerk.
Hoe meer keuze, hoe meer vreugd. Dat is zowat de filosofie van de jongste Audi A6. Voor de Belgische fleetmarkt worden er tevens specifieke Corporate Edition-verianten voorzien, waarvan de berline een fiscaal gunstige CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer belooft.
