Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Nissan Leaf (2010 - 2017)

Geschreven door Steven Appelmans op 06-07-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de eerste generatie van de elektrische Nissan Leaf (2010-2017).

Het valt amper te geloven in het licht van de huidige EV-ontwikkelingen, maar voor de allereerste échte elektrisch aangedreven gezinswagen moeten we slechts teruggaan tot 2010. Toch slaagde de Nissan Leaf erin de autowereld stevig te vertimmeren. Ook de ZE0, zoals de Japanners de EV intern noemden - evolueerde sterk. Naarmate er jaarringen bijkwamen, steeg immers ook de batterijcapaciteit. Tot 30 kWh in 2017, de laatste cuvée van deze Leaf. Twee jaar terug een aanzienlijk volume, nu volstaat het met moeite voor een plug-inhybride. Hadden we al gezegd dat het snel gaat in de wereld der batterijrijders?

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Waar moet je op letten?

Gezien zijn vrij recente geboorteakte en het überhaupt onderhoudsarme concept van de elektro-aandrijving zijn er in principe weinig tot geen valkuilen waar je dient voor op te passen. Uiteraard verdient een ongevalvrij model de voorkeur, terwijl je ook best pas vanaf bouwjaar 2013 (de eerste facelift) begint te zoeken. Voornamelijk omdat de Nissan Leaf dan geleverd werd met een zuinigere warmtepomp in plaats van een elektrische stoof. Wat de batterijstaat betreft, toch wel de grootste dobber bij een tweedehands elektrowagen: schaf je de LeafSpy-app aan samen met een Bluetooth OBDII-scanner. Daarmee krijg je in no time een diagnose over de ‘gezondheid’ van de lithium-ions.

 

Hoeveel mag dat kosten?

Prijzen schommelen rond de 10.000 euro. Da’s voor én een 2013-model (met 24 kWh) én eentje met weinig kilometers. Bovendien betaal je ook geen taksen, terwijl je eveneens goedkoper ‘tankt’. Wel iets om rekening mee te houden: Nissan heeft een tijdje de batterijen verhuurd, leasecontracten die je verplicht mee over dient te nemen. Nu, na vijf jaar vervielen die overeenkomsten en werd je finaal eigenaar van de batterij. Nissan heeft die huurformule ook maar kort aangeboden, dus bij de meeste Leafs vervat de prijs ook de lithium-ions. Al kan eens dubbelchecken nooit kwaad natuurlijk.

Is er een leuk alternatief?

De Mitsubishi i-MiEV (of zijn Peugeot- dan wel Citroën-afgeleide), al is dat uiteraard geen volwaardige gezinswagen. Familiale ambities die de Fluence Z.E. wel heeft, zij het dat Renault ze verpakte in een banale sedanstijl.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten