Bij de lancering van de Maserati MC20 werd in één adem niet alleen een open versie aangekondigd (de intussen gelanceerde MC20 Cielo), maar ook dat naast de benzinevariant met de Nettuno-V6 ook een elektrische variant zou volgen. Maar Maserati komt nu op die plannen terug: terwijl van de drie andere overgebleven modellen in de huidige Maserati-line-up (de Grecale, de GranTurismo en de GranCabrio) wél een elektrische uitvoering bestaat, komt er dus geen Maserati MC20 Folgore.
Lees ook onze test van de Maserati MC20
Gebrek aan animo
Het is een publiek geheim dat de verkoop van elektrische supercars niet loopt zoals verhoopt – zelfs een supersnelle en geavanceerde auto als de Rimac Neverra vindt maar moeizaam de weg naar zijn cliënteel. Ook Maserati ondervindt dat kopers in dit segment niet echt warm lopen voor de elektrische GranTurismo en GranCabrio. Alleen de Grecale Folgore doet het nog enigszins naar behoren, maar dan ook enkel en alleen in die markten waar elektrische auto’s een fiscaal voordeel genieten.
Lees ook onze test van de Maserati GranCabrio Folgore
En dus trekt Maserati nu de stekker uit het project. Logisch, want de ontwikkeling van zo’n elektrische sportwagen kost handenvol geld. Zeker voor een merk als Maserati, dat binnen de Stellantis-groep helemaal alleen staat en dus niet kan rekenen op schaalvoordelen door zijn techniek te delen met andere merken uit het concern.
Vieze papieren
Tot overmaat van ramp zit Maserati financieel in vieze papieren, met een verkoop die de jongste jaren almaar terugloopt. Verkocht de Drietand in 2022 nog 26.000 auto’s (wat op zich ook al bescheiden is), dan viel dat aantal in 2023 terug tot een povere 11.300 stuks. Met als gevolg dat in plaats van 141 miljoen winst er een gigantisch verlies van 260 miljoen euro werd gedraaid. Ook bij moederhuis Stellantis lijkt het geloof in het merk een deuk te hebben gekregen: eind februari 2025 nog raakte bekend dat Stellantis haar geplande investering van 1,5 miljard euro in Maserati cancelde.
Terug naar de verbrandingsmotor?
Kortom, ook in Modena kunnen de plannen voor een 100 procent elektrisch merkgamma voorlopig de koelkast in. Maar of dat dat betekent dat Maserati volop gaat inzetten op een versterking van zijn gamma met benzinemotoren, is ook maar zeer de vraag gezien de zwakke verkoopresultaten. Na het opstappen van CEO Carlos Taveres had Maserati wat respijt gekregen, maar daarmee is het merk zeker nog niet uit de gevarenzone.
Als het merk zou verdwijnen, zou dat doodzonde zijn, en eigenlijk ook bittere ironie, want de Drietand heeft waarschijnlijk nooit betere auto’s gebouwd dan de huidige GranTurismo, GranCabrio en Grecale. Al hebben die modellen wel aan flair en extravagantie verloren wat ze aan efficiëntie hebben gewonnen. En de hoge prijs voor de grote coupé en cabrio speelt ook niet meteen in hun voordeel. Misschien moet Maserati maar eens een echte liefhebbersauto met een schappelijker prijskaartje bouwen…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!