Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / ADAC publiceert pechstatistieken

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-04-2009

De Duitse automobielvereniging ADAC heeft de resultaten van haar pechstatistieken bekendgemaakt. De Duitse merken doen het als vanouds goed.

De ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), Europa's grootste pechverhelpingsdienst, publiceert ieder jaar zijn oproepstatistieken. De meest voorkomende pannes in 2008 (40,7 procent van de 3,7 miljoen gevallen) hadden te maken met een elektronisch probleem, vaak vanwege een batterij die steeds zwaarder aangesproken wordt. Op de tweede plaats vinden we problemen met de ontsteking (10 procent), gevolgd door een gebrekkige inspuiting (8 procent) en andere motorkwalen (8 procent). In 7 procent van de gevallen was er een probleem met wielen of banden. Met die laatste gevallen werd echter geen rekening gehouden bij de beoordeling van ieder model afzonderlijk.

Dat is namelijk het sterke punt van ADAC's onderzoek: op basis van het aantal oproepen stelt de vereniging een klassement per model op. Zo kun je ook zien welke merken het goed of slecht gedaan hebben in een bepaald jaar. Een goed voorbeeld daarvan is Renault: dat merk scoorde in 2003-2004 nog bijzonder slecht, met erg veel pannes voor de Laguna en Mégane, maar eindigt nu stukken hoger. De nieuwe Mégane is zelfs een van de best scorende modellen geworden, en ook de Laguna is er duidelijk op vooruitgegaan. In het segment van de eenvolumers laat de Scénic de Citroën Xsara en C4 Picasso en de Opel Meriva achter zich. Daarmee volgt Renault (samen met Volkswagen) vlak na het trio Audi, BMW en Mercedes, dat het podium bezet. Opvallend zijn nog de goede scores voor de Fiat Panda en Punto. Ook de Smart Fortwo, die vijf à zes jaar geleden maar bleekjes scoorde, staat nu bovenaan in het klassement.

Waar winnaars zijn, zijn uiteraard ook verliezers. Die vinden we vooral aan Japanse zijde: Honda, Toyota en Suzuki halen maar net een voldoende, behalve dan de Toyota Aygo, die uitstekend scoort. Bij Mazda scoort de 3 (die nochtans fin de carrière is) beduidend slechter dan de rest van het gamma. Bij Honda is vooral de Civic de boosdoener, met een ronduit slecht resultaat. Nog erger is het gesteld bij Ford, waarvan de Mondeo en de S-Max meer pannegevoelig zijn dan gemiddeld. Los daarvan heeft ADAC over het algemeen wel minder pannes vastgesteld. Misschien heeft dat ook te maken met de milde weersomstandigheden van 2008 of met een lager aantal afgelegde kilometers.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten