Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / A11-snelweg Brugge-Knokke, met ophaalbruggen

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-08-2017

Vlakbij de kust is een nieuw snelwegtraject ingehuldigd, voor het officieel in dienst wordt genomen nu vrijdag 1 september. Deze A11 verbindt Brugge met Knokke en onderscheidt zich door een zeer hoog prijskaartje en ophaalbruggen.

Vanaf vrijdag 1 september kan je in West-Vlaanderen tussen Brugge en Knokke pendelen via een nieuw stuk van de snelweg A11, die de N31 met de N49 verbindt. Het stuk is maar 12 kilometer lang maar kostte toch 674 miljoen euro, als gevolg van een paar kunstgrepen. Zo zijn er twee parallelle ophaalbruggen geplaatst. De ingenieurs moesten namelijk een oplossing vinden om grote schepen te kunnen laten passeren zonder een veel hogere vaste brug te moeten plaatsen, die de factuur nog veel hoger had gemaakt. Ze kozen daarom voor ophaalbruggen. Zo’n oplossing zagen we nog niet eerder op een Belgische snelweg, maar je komt ze wel tegen in Nederland. De brug zou 1 à 2 keer per dag worden geopend.

12 minuten

Over het stuk van 12 kilometer doe je ongeveer 7 minuten, met snelheidsbeperkingen van 90 tot 120 km/h. Als een brug open staat om een meer dan 15 meter hoog schip te kunnen laten passeren, moet je 12 minuten wachten. Voor de A11 er was, duurde het 35 minuten om van Brugge naar Knokke te rijden. Dus zelfs als er een vrachtschip moet passeren, dan is het traject nog gevoelig korter. Het terug laten zakken van de brug duurt maar één minuut. Uiteraard zijn er dynamische verkeersborden. Die worden aangestuurd van in Antwerpen en brengen de rijsnelheid geleidelijk omlaag voor de verkeerslichten en de slagbomen van de ophaalbruggen. 48 camera’s opgesteld op de 2 bruggen moeten de goede werking ervan controleren en in de gaten houden of er geen voertuigen op het mobiele deel staan.

Brug en tunnel

Het tracé kent verder een brug en een tunnel. De brug is 17 meter hoog en 1 kilometer lang. In Westkappelle moet een 300 meter lange tunnel lawaaihinder voor de omwonenden tot een minimum beperken. De enige uitzondering is één eigenaar, die de onteigening heeft geweigerd en die nu aan de rand van de A11 woont. De snelweg, die op 26 augustus is ingehuldigd, wordt vanaf 1 september voor het verkeer geopend. Er wordt nog gewerkt aan een 15 kilometer lang fietspad langsheen het tracé en de tijdelijke wegen die waren aangelegd voor de 3,5 jaar lange periode waarin de snelweg is aangelegd, moeten nog worden opgebroken.

Alle informatie vind je in dit korte filmpje. 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten