Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / ENQUÊTE Autogids – Belgen en mobiliteit

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-01-2018

In AutoGids 997, die nog steeds in de rekken ligt, vind je een dossier rond mobiliteit, met onder meer de resultaten van een grootschalige online enquête rond deze kwestie. Als aanvulling hebben we voor jullie een paar verhelderende grafieken gemaakt.

Het onafhankelijke bureau Profacts heeft in onze opdracht 1.003 Belgen ondervraagd naar hun verplaatsingsgedrag. Er is een representatief staal genomen van de bevolking op het vlak van leeftijd, geslacht, sociaaleconomische achtergrond en geografische verdeling. Daar zijn een paar belangrijke elementen uit naar voren gekomen, die we hebben samengevat in de grafiek hieronder. Zo leren we dat de hoofdredenen voor het gebruik van een auto de flexibiliteit (71 procent) en het comfort (58 procent) zijn. 18 procent vindt dat een auto te veel kost, 2 procent vindt hem niet ecologisch en nog eens 2 procent zegt niet graag met de auto te rijden. Toch zijn velen kritisch voor ons openbaar vervoer om de hoge prijs en de kwaliteit van de dienstverlening.

Minder duur en beter georganiseerd

De auto blijft populair in België. 88 procent van onze landgenoten gebruikt hem regelmatig. 83 procent doet dat met zijn privéwagen. Het aantal afgelegde kilometers neemt toe wanneer de auto professioneel wordt gebruikt of deel uitmaakt van een salarispakket. Toch zegt meer dan de helft van de Belgen geen graten te zien in een verplaatsing met het openbaar vervoer. Ook de fiets kent een zeker succes en is zelfs het lievelingsvervoersmiddel na de auto. De elektrische fiets dringt stilaan door tot het algemene bewustzijn en verleidt vooral iets oudere mensen. Dat weerhoudt de deelnemers van onderzoek er niet van om collectief te klagen over een te duur en slecht georganiseerd openbaar vervoer. In grote lijnen wil de burger vooral dat de overheid meer investeert in flexibele en betaalbare mobiliteitsoplossingen. Elke extra belasting of tol wordt trouwens afgewezen.

Cash for car

Verrassend is ook dat bedrijfswagens (445.000 op een totaal wagenpark van 5,7 miljoen auto’s in ons land) vooral worden gekozen om hun flexibiliteit en hun betaalbaarheid. Dat verklaart ongetwijfeld ook waarom er zo weinig animo is voor het “cash for car”-mobiliteitsbudget, wat trouwens ook al uit andere peilingen is gebleken. 5 procent zegt er wel iets voor te voelen, 78 procent wil er niets van weten. Kortom, de impact van het systeem lijkt minimaal te zijn op het verplaatsingsgedrag van forenzen. De Belg lijkt echter wel bereid om te kiezen voor een meer ‘ecologische’ auto (69 procent). Daarbij zou 30 procent zonder probleem voor een hybride gaan en 12 procent voor een elektrische auto.

Deze en nog vele andere belangrijke cijfers uit het onderzoek kan je ontdekken in de animatie hieronder. Als je het volledige dossier rond mobiliteit wil lezen, kan je nog tot 30 januari AG997 gaan kopen in de krantenwinkel of in onze digitale kiosk.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten