Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Beperking parkeerduur voor elektrische voertuigen

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-06-2021

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil het parkeren van elektrische voertuigen op plaatsen met een laadpaal in tijd beperken.

Tot dusver mogen elektrische voertuigen of plug-inhybrides zonder enige beperking in de tijd parkeren op een laadplek. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil daar verandering in brengen, met als doel de laadinfrastructuur efficiënter te maken.

>>> Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s

Parkeeregoïsme

Blijkbaar zou het verkeersreglement moeten worden gewijzigd om de strijd te kunnen aangaan met parkeeregoïsten die hun EV of plug-inhybride langer dan nodig laten staan op voorbehouden laadplekken. Minister Gilkinet liet dan ook weten dat er een Koninklijk Besluit in voorbereiding is om het begrip geparkeerd voertuig te herdefiniëren.

>>> Apps om een laadpaal te vinden en de oplaadbeurt te betalen

Specifiek verkeersbord

Een rechtstreeks gevolg van dat nieuwe besluit zou de komst van een specifiek verkeersbord zijn, boven op degene die reeds bestaan. Dat zou automobilisten die een laadplek willen gebruiken, eraan herinneren dat ze er niet langer mogen parkeren dan de tijd die nodig is om de batterij van hun auto op te laden, en dat ze hun auto moeten verplaatsen zodra de laadsessie is afgelopen. Het doel is de laadinfrastructuur efficiënter te maken door meer elektrische voertuigen of oplaadbare hybrides de kans te bieden deze laadplekken weldoordacht te gebruiken.

>>> Laadstations voor elektrische auto's: de fiscus helpt een handje

Slechts een deel van het probleem?

Hoewel deze maatregel niet onzinnig is, moet er echter ook oog zijn voor de hoofproblematiek, namelijk het gebrek aan parkeerplaatsen met een laadpaal. Want terwijl er nog niet eens voldoende van die plaatsen zijn nu het aantal EV’s en plug-inhybrides nog relatief beperkt is, zal het schrijnende gebrek aan publieke en/of private laadinfrastructuur niet opgelost geraken met deze erg relatieve optimalisering, zeker gezien de elektrificatie van het wagenpark waar de overheden op aansturen. En welke controlemiddelen en welke sancties zullen er trouwens worden uitgewerkt? Moeten de politici niet eerst hun verantwoordelijkheid nemen door burgers een efficiënt en geografisch goed gespreid laadnetwerk te bieden alvorens – weliswaar niet erg solidaire – gebruikers te bestraffen…?

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten