Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Brussel verbiedt diesel in 2030 en benzine in 2035

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-10-2019

De Brusselse regering heeft haar klimaatplannen goedgekeurd. Ze wil in 2030 alle dieselwagens bannen uit het Gewest. LPG en benzine volgen in 2035.

Het einde van de verbrandingsmotor staat in heel wat politieke agenda’s ingeschreven. Het Brussels Gewest heeft bijvoorbeeld net bevestigd dat het dieselmotoren vanaf 2030 uit het straatbeeld wil verbannen (aanvankelijk werd over 2025 gesproken). Ook benzinemotoren zullen van het grondgebied worden verjaagd, en dat in 2035, net zoals LPG-wagens. Dus hybrides zouden eveneens worden getroffen. Als we naar de voorstellen kijken, dan zien we dat de vijfhoek nog voor 2030 een uitstootvrije zone moet worden, waarschijnlijk zelfs al in 2025. Vanaf dan worden de LEZ-regels namelijk verscherpt. Voertuigen met verbrandingsmotor zouden dan misschien geen toegang meer krijgen tot het gebied binnen de Kleine Ring, dus ook niet-elektrische motorfietsen en scooters. Voor wat die laatste twee betreft zullen de uitstootnormen die moeten worden gerespecteerd vanaf 2022 ook voor hen gelden.

Waterstof en elektriciteit

Het doel is duidelijk: het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotor afremmen en de aankoop van elektrische of waterstofauto’s stimuleren. Zij ontsnappen namelijk aan de geplande verboden. De fiscaliteit zal trouwens worden aangepast om inwoners te stimuleren om de auto zoals we die vandaag kennen te schrappen. Ze zal namelijk rekening gaan houden met het gewicht, het vermogen en de ‘brandstof’. De bedoeling is niet alleen om de uitstoot te verminderen, maar ook om het aantal auto’s in het verkeer te verminderen ten voordele van specifieke wagenparken (taxi’s, deelwagens). De politiek van het Gewest wil ook het aanbod van het openbare vervoer uitbreiden en de infrastructuur voor fietsers en voetgangers veiliger maken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten