Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Brussel meest dichtgeslibd

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-06-2011

Volgens TomTom is Brussel de meest dichtgeslibde stad van Europa. Onze hoofdstad staat op de eerste plaats, vóór Warschau en Londen. Antwerpen bevindt zich op de 46ste plaats, ver achter Parijs en Amsterdam.

Brussel maakt niet alleen deel uit van de 50 meest dichtgeslibde steden van Europa, de stad staat zelfs aan kop van het klassement. Dat heeft ze te danken aan het feit dat op 38,9 procent van de 407 kilometer van haar grootste verkeersassen 70 procent trager dan de snelheidslimiet gereden wordt. In de toekomst zullen de werkzaamheden aan het viaduct van Vilvoorde en de sluiting van de twee belangrijkste tunnels deze zomer de situatie ongetwijfeld niet verbeteren. De andere Belgische stad in het klassement is Antwerpen. De havenstad staat op de 46ste plaats met een gemiddelde opstopping van 19,4 procent van zijn 465 kilometer hoofdwegen. Het bijzondere aan Antwerpen is dat er minder files zijn op de R2 door de omweg die deze maakt en de aanwezigheid van een betaalde tunnel. Daardoor worden de problemen doorgeschoven naar de R1 en omgeving.

Na Brussel komt Warschau. De Poolse hoofdstad heeft te kampen met vertragingen op 38,1 procent van zijn 498 kilometer grote wegennetwerk. Op de derde plaats komt Londen. Daar zijn er files op 34,5 procent van de 1.990 kilometer aan wegen. Het Verenigd Koninkrijk onderscheidt zich trouwens met het grootste aantal steden in de top 50. Naast Londen vinden we er nog 15 andere steden van meer dan 50.000 inwoners terug, waaronder Edinburgh en Manchester in de top 10. Duitsland en Frankrijk zijn goed voor zes steden. Maar Toulouse, Lyon, Marseille en Parijs staan ook in de top 10, terwijl München met slechts een 25ste plaats de eerste Duitse stad is. In Nederland staan Amsterdam en Rotterdam respectievelijk 21ste en 22ste.

Er bestaan toch enkele paradijzen voor automobilisten. Zo wordt Spanje enkel vertegenwoordigd door Barcelona (23ste plaats). Hongarije, Ierland, Noorwegen, Tsjechië en Zwitserland hebben eveneens slechts één enkele stad in het klassement staan. Dublin heeft de grootste vooruitgang geboekt: het is met 9,7 procent van 33,9 naar 24,2 procent gedaald, waardoor het de 7de plaats inruilt voor de 24ste stek. De slechtste leerlingen van de klas zijn Hamburg en Stuttgart, die hun fileleed met 2,2 procent zagen stijgen. We moeten dat evenwel relativeren, want uiteindelijk staan ze met respectievelijk 22,8 procent en 21,3 procent pas 32ste en 38ste. Om deze lijst met 'automobiele rampsteden' samen te stellen heeft TomTom de verkeersinformatie van zijn gps'en gebruikt die continu verbonden zijn of van de gegevens die via zijn website verzonden werden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten