Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Brussel geeft negatief advies over heraanleg noordelijke Ring

Geschreven door Hans Dierckx op 26-07-2021

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil meer inspraak in de plannen rond de heraanleg van de R0-ringweg. Ze geeft de Vlaamse regering daarom negatief advies over de scenario's rond het noordelijke gedeelte.

Brussel wil meer betrokken worden bij de plannen rond de heraanleg van de R0, die zich voor het grootste gedeelte op grondgebied van het Vlaams Gewest bevindt. De regering van het Hoofdstedelijk Gewest heeft daarom een negatief advies geformuleerd op de tweede versie van de studie omtrent de heraanleg van het noordelijke gedeelte. De Vlaamse overheid onderzoekt 3 mogelijke scenario's voor de herinrichting, waarin onder andere het afsluiten van enkele op- en afritten, het isoleren van lokale verkeersstromen en een combinatie van beide onderzocht worden.

Brussel vindt echter dat er te weinig aandacht is voor de leefbaarheid in de omgeving en voor de rol die de heraanleg kan spelen in het bestrijden van de klimaatverandering. Ze benadrukt niettemin dat ze niet noodzakelijk gekant is tegen het project, maar wil wel meer samenspraak en meer aandacht voor alternatieven die minder verkeer aanzuigen.

'De Brusselse Ring is cruciale infrastructuur voor Brussel. Samenwerking is dan ook noodzakelijk bij elk project dat structurele veranderingen teweeg brengt', aldus de Brusselse regering.

Minder wegverkeer

Brussel heeft ernstige bedenkingen bij de studie van De Werkvennootschap, die vertrekt vanuit van twee scenario's over de evolutie van het wegverkeer: een scenario dat uitgaat van de situatie zoals ze vandaag is, en een dat uitgaat van een zogenaamde 'modal split', waarbij weggebruikers op zoek gaan naar alternatieve transportvormen. Het tweede scenario is niet toegepast op elke bestudeerde optie, terwijl het Hoofdstedelijk Gewest net dat als uitgangspunt wil hanteren. Het betreurt ook dat er geen rekening is gehouden met het project rond de kilometerstaks. De huidige alternatieven gaan allemaal uit van een toename van het wegverkeer, waarbij zelfs de lichtste plannen gewag maken van extra rijstroken.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken laat in een reactie weten dat ze nota neemt van het Brusselse advies. 'We gaan alle opties bekijken, zowel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als van andere organen, en ze de komende weken verwerken.'

Bron: NewMobilityNews

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten