Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Tolheffing in Brussel: ook zonder de andere regio’s

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-08-2019

In een interview voor L'Écho kondigt Elke Van den Brandt (Groen), de nieuwe Brusselse minister van Mobiliteit, aan dat er binnen 5 jaar een tolheffing in Brussel zal bestaan. Het tarief is afhankelijk van de uren en het voertuig.

Brussel “heeft niet de luxe om te wachten” op de kilometerheffing. Dat zegt Elke Van den Brandt, de nieuwe Brusselse minister van Mobiliteit (Groen), in een interview met L'Écho. De toegang tot de hoofdstad met de auto zal dus onderhevig zijn aan een belasting, waarvan de prijs zal afhangen van de tijd en het voertuig. Met andere woorden: het zal duurder zijn tijdens de piekuren en goedkoper met een auto met lage uitstoot. Dit tolgeld kan alleen maar voor de Vijfhoek gelden, maar het is niet uitgesloten dat het voor de hele regio zal worden toegepast. De LEZ-camera’s zullen worden gebruikt om de doortocht te registreren, de factuur wordt daarna naar de automobilisten gestuurd. De Brusselaars mogen een vermindering van hun jaarlijkse belasting verwachten. Maar de pendelaars niet.

Alternatieven vinden

De minister wijst erop dat het hoofddoel is om de files te verminderen en de levenskwaliteit van de Brusselaars te verbeteren. Zijn hoopt dan ook dat sommige forenzen hun gedrag zullen veranderen door hun aankomst in Brussel uit te stellen. Maar bovenal wil ze de mensen overhalen om andere vervoersmiddelen te gebruiken. Ze belooft een enorme investering in het openbaar vervoer, parkeerplaatsen en veilige infrastructuur voor fietsers. Het plan omvat ook “technologieën om alle vormen van mobiliteit te integreren” en “het geïntegreerd vervoersbewijs voor het openbaar vervoer”. En als de andere regio’s het tolheffingsspel niet willen meespelen, zal Brussel “geen 10 jaar wachten”. Het voorziet de invoering van de stedelijke tolheffing voor binnen 5 jaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten