Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / De Belg verplaatst zich vooral met de auto, behalve in Brussel

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-12-2018

Een onderzoek van de FOD Transport en Mobiliteit toont aan dat de Belg gehecht blijft aan zijn auto, maar minder dan in 2012. Enkel in Brussel zit het aantal verplaatsingen met de auto onder de 50%.

Volgens cijfers van de FOD Transport en Mobiliteit blijft de auto het vervoersmiddel naar keuze van 61% van de Belgen in 2017. Een meerderheid die wel in daling is vergeleken met de voorgaande jaren (65% in 2012). Het gaat om een nationaal gemiddelde, de gehechtheid aan een auto varieert van regio tot regio. In Brussel stelt de auto slechts 41% van de verplaatsingen voor, terwijl dat in Wallonië de 73% bereikt. Fietsen is niet per se het favoriete vervangmiddel van de auto, noch het openbaar vervoer. Op nationaal niveau is het tweede meest gebruikte transportmiddel lopen (14%), daarna fietsen (12) en dan pas openbaar vervoer (11%). Merk op dat in Vlaanderen fietsen de voorkeur heeft boven andere alternatieven met 18% van de verplaatsingen, tegenover 4% in Brussel en slechts 2% in Wallonië.

Analyse

Het zou interessant zijn om de details van de cijfers per gemeente te bekijken. Het einde van de hegemonie van de auto in Brussel weerspiegelt waarschijnlijk wat we zouden kunnen zien in andere belangrijke steden in het land zoals Antwerpen, Charleroi, Gent of Luik, bijvoorbeeld. De inwoners van deze gemeenten kunnen genieten van een netwerk van openbaar vervoer en belangrijke voetgangerszones die het voordeel geven aan andere transportmiddelen. Parking- en fileproblemen hebben zonder twijfel ook een afschrikkend effect op het gebruik van de auto voor korte afstanden. Daarentegen zijn de ‘afgelegen’ gebieden in Wallonië minder goed voorzien van openbaar vervoer, met weinig lokale diensten. Deze situaties maken de auto ‘onmisbaarder’. Bovendien laat het veelvuldig gebruik van de fiets in Vlaanderen zich verklaren door de dichtere stedelijke structuur, betere infrastructuur… en minder heuvels of hellende straten om te beklimmen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten