Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Dynamische snelheidsbeperkingen in België

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-01-2018

Federaal minister van mobiliteit Bellot wil niet enkel de snelheidsbeperking tot 130 km/h optrekken op de snelweg. Hij wil ook variabele limieten invoeren met behulp van dynamische verkeersborden.

Op de ring rond Antwerpen passen dynamische verkeersborden net zoals in Nederland of Duitsland de snelheidsbeperkingen aan in functie van de verkeersomstandigheden. Sinds die borden zijn geplaatst, zou de geluidsdruk op de Ring rond Antwerpen zijn afgenomen. Federaal minister van mobiliteit François Bellot wil dit soort dynamische borden uitbreiden en tegelijk een limiet van 130 km/h invoeren op bepaalde snelwegen. Het doel is om de doorstroming te verbeteren. Maar de beslissing van de FOD moet door de gewesten worden toegepast.

Samenwerking met gewesten

In het nieuwe verkeersreglement waar nu aan wordt gewerkt, wordt de snelheidsbeperking op de snelweg een federale bevoegdheid. Toch kunnen de gewesten beslissen over de toepassing ervan. Het is dus niet omdat het (federale) verkeersreglement voorziet dat er 130 km/h mag worden gereden, dat die beperking overal automatisch wordt toegepast. De gewesten kiezen zelf welke stukken daarvoor geschikt zijn, zonder enige verplichting om dat ook echt te gaan doen. Hetzelfde geldt voor de dynamische verkeersborden. Zeker omdat daar toch een behoorlijke investering mee gepaard gaat. Maar op dergelijke stukken zou in theorie de limiet kunnen variëren tussen 50 en 130 km/h.

Veiligheid en lawaai

Het idee is onder meer om de snelheidslimiet aan te passen aan de verkeersomstandigheden, maar ook aan het weer. Dat moet de verkeersveiligheid ten goede komen door bruuske remmanoeuvers te vermijden. Het verlagen van de toegelaten snelheid kan trouwens een gunstige invloed hebben op de doorstroming, zoals blijkt uit het blokrijden dat bij ons soms wordt toegepast. Bovendien moeten de vervuiling en de lawaaihinder worden verminderd in de omgeving van woongebieden. Dat zien we al in Duitsland, waar snelheidslimieten niet altijd worden ingevoerd voor de veiligheid, maar soms om de vervuiling te drukken in stedelijke gebieden of om de geluidsdruk op omwonenden te beperken. Daarom gelden sommige beperkingen bijvoorbeeld enkel ’s nachts.

Nederlands model

In 2012 besliste Nederland om de snelheidslimiet op de snelweg op te trekken van 120 naar 130 km/h. Ondertussen mag je op 62 procent van de snelwegen daar 130 km/h rijden. Maar wie regelmatig bij onze noorderburen onderweg is, zal vaststellen dat de beperkingen in de buurt van grote steden vaak met dynamische verkeersborden worden geregeld, zodat je soms op een snelweg met 5 rijstroken maar 50 km/h mag. Het doel is om het verkeer beter te regelen en het accordeoneffect uit te schakelen als gevolg van automobilisten die hard gaan remmen wanneer ze de staart van een file naderen. Dit systeem zou naar verluidt de tijd die verloren gaat in files doen verminderen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten