Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Mobiliteit: Brussel en Antwerpen in de middenmoot van de wereldtop 100

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-11-2019

Mister Auto heeft de automobiliteit van 100 steden wereldwijd geanalyseerd. Antwerpen en Brussel maken er ook deel van uit. De twee Belgische steden zitten in het midden van het klassement, met Antwerpen vanboven.

Mister Auto, een Frans auto-onderdelenbedrijf, heeft de mobiliteit in 100 steden wereldwijd geanalyseerd. De slechtste van al, op de eerste plaats in de top 100, is Mumbai in India. Dit klassement houdt niet enkel rekening met verloren tijd in de file. Ook de kwaliteit van de infrastructuur, de verkeersdichtheid, de gemiddelde snelheid, het aanbod aan openbaar vervoer, de leeftijd van de wagens en hun vervuilingsgraad, het gemiddeld aantal ongevallen, de verkeersagressie en de diverse kosten (brandstof, belastingen, parking) worden onder de loep genomen. Oslo in Noorwegen is bijvoorbeeld de duurste stad voor brandstof (€1,73/l gemiddeld) terwijl Lagos in Nigeria het goedkoopst is (€0,36/l).

Brussel en Antwerpen

In dit klassement van mobiliteitskwaliteit volgens de studie van Mister Auto staat Brussel op de 69ste plaats. Antwerpen staat als 56ste geklasseerd. Andere Europese steden doen beter, met Amsterdam (31e), Londen (25e) en Parijs (30e). Barcelona staat 36e, Lyon 45e, Madrid 44e, Marseille 37e, Praag 45e en Rotterdam 41e. We merken op dat Brussel goed scoort qua openbaar vervoer (90,88/100) en daarmee 25ste staat, maar toch minder goed dan Amsterdam (21e), Berlijn (13e), Londen (4e) en Parijs (6e). Maar de luchtkwaliteit is slecht, met daarvoor een 70ste positie. Antwerpen doet het niet veel beter met een 68ste plek. Op vlak van de kwaliteit van het wegennet wordt Brussel ook met de vinger gewezen met zijn 72ste plek, net zoals Antwerpen, dat er net voor staat op de 71ste positie.

Verkeersagressie

Onder de indices staat Antwerpen 39ste voor verkeersagressie, en Brussel 51e. De Japanse steden Osaka en Tokio zijn de beste in dit subklassement, voor Singapore. De slechtste steden qua gewonden, claxonneren en intimidatie achter het stuur zijn Ulaanbaatar (Mongolië), Moskou (Rusland) en Karachi (Pakistan). Dat beïnvloedt natuurlijk het risico op ongevallen, maar toch zijn andere steden daar het gevaarlijkst in voor automobilisten. De slechtsten zijn Lagos (Nigeria), Orlando (VS), Calcutta (India), Mumbai (India), Sint-Petersburg (Rusland), Moskou (Rusland), Las Vegas (VS), Miami (VS), Ulaanbaatar (Mongolië) en San Antonio (VS).

Tops en flops

Mumbai is dus de slechtste stad om in te rijden met een score van 1/100! Op de tweede plek vinden we Ulaanbaatar met 20,30 punten, gevolgd door Calcutta met 29,99. Allemaal Aziatische metropolen. De aangenaamste stad om in te rijden is Calgary (Canada) met een mooie 100/100, voor Dubai (VAE) met 97,87 punten en Ottawa (Canada) met 96,60/100. Per continent is de slechtste stad in Azië natuurlijk Mumbai, voor Afrika is het Lagos, in Latijns-Amerika moet je Bogotá (Colombia) ontwijken en in Oost-Europa doet Moskou het het slechtst. Athene is de ergste plek in West-Europa. In Noord-Amerika rij je het best niet in New York, terwijl je in Oceanië Sydney best vermijdt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten