Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Mobiliteit en elektrische auto's: nog steeds veel terughoudendheid

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-12-2022

De meerderheid van de Belgen is nog niet klaar om (vrijwillig) op elektrische auto's over te stappen. Uit een studie van BNP Paribas Fortis over mobiliteit blijkt dat de belangrijkste obstakels van praktische en financiële aard zijn...

Uit een enquête van BNP Paribas Fortis bij 2.000 mensen over hun perceptie van mobiliteit blijkt dat 40% van de Belgen vóór 2029 een elektrische of hybride auto wil aanschaffen. Die keuze wordt echter soms gedwongen door politieke beslissingen (53%) en om fiscale redenen (36%). Bovendien is 35% van de Belgen nog niet van plan om van een auto met verbrandingsmotor over te stappen op een elektrisch model. Dat cijfer is hoger dan bij de vergelijkbare enquête in 2021 (29%). In Wallonië en Brussel is de terughoudendheid het grootst: 60% van de respondenten denkt er niet aan om vóór 2029 over te schakelen, terwijl één Vlaming op twee zegt vóór die datum op elektrische auto's te willen overstappen.

Waarom?

Geld is een van de belangrijkste obstakels om over te schakelen op een 100% elektrische auto. Aangezien het Vlaamse belastingstelsel strenger is voor verbrandingsmotoren, kan dat overigens het verschil in belangstelling in vergelijking met de andere twee gewesten verklaren. De argumenten tegen elektrische auto's zijn de aanschafprijs, het te zwakke netwerk van oplaadpunten en de actieradius. 47% van de Belgen die met een verbrandingsmotor rijden, zegt bereid te zijn om elektrisch (hybride of elektrisch) te gaan rijden, hoewel ze zich zorgen maken over de elektriciteitsvoorziening na de recente crisissen. Overigens zal deze keuze vooral worden ingegeven door de verplichting die voortvloeit uit politieke besluiten (53% van de respondenten) en niet zozeer door een reële overtuiging op milieugebied (31%). 78% van de Belgische huishoudens bezit een benzine- of dieselvoertuig (tegenover 80% vorig jaar)

Laadbesognes

Eén Belg op tien is al overgestapt op een auto met een lage uitstoot. De belangrijkste redenen zijn het positieve effect op het milieu (66%), kostenbesparing (52%) en de fiscaliteit (50%). De meerderheid van de bestuurders van elektrische auto's is zeer tevreden, zowel over de rijervaring (75%) als over de actieradius (68%) en de oplaadtijd (67%). Uit de enquête blijkt dat 75% van de bezitters van elektrische voertuigen thuis over een oplaadpunt beschikt. Toch blijft opladen een probleem, want er wordt geklaagd over het gebrek aan oplaadpunten in de openbare ruimte.

Mobiliteit

In deze studie zijn ook alle mobiliteitsgewoonten geanalyseerd, niet alleen die met de auto. Eén op drie Belgen blijkt geen idee te hebben van de maandelijkse kosten van zijn mobiliteit. Dat percentage loopt zelfs op tot 40% voor financieel onafhankelijke jongeren onder de 24 jaar. Gemiddeld besteden Belgen 11,4% van hun inkomen aan mobiliteit. Om de kosten te drukken zeggen 2 van de 3 bestuurders van auto’s met een verbrandingsmotor hun rijstijl aan te passen en minder te rijden. Eén op drie Belgen gaat ook vaker met de fiets of te voet voor zijn dagelijkse verplaatsingen

Treinen, trams en bussen

Het openbaar vervoer is daarentegen niet erg populair. Slechts 15% van de ondervraagden heeft in de afgelopen 12 maanden gebruikgemaakt van deze vervoermiddelen. Eén op twee Belgen haalt zijn neus op voor de nieuwe middelen voor zachte deelmobiliteit (deelfietsen, -steps, -auto’s of carpoolen, enzovoort), vanwege niet interessant of bij gebrek aan een toereikend aanbod. De enquête brengt ook reële beperkingen en problemen van het openbaar vervoer aan het licht. De volgende zaken zouden de respondenten met name verbeterd willen zien om hun verplaatsingen vlotter te doen verlopen:

  • Eén enkel vervoersbewijs voor het openbaar vervoer (65 %)
  • Bushaltes in de buurt en rechtstreekse verbindingen (62 %)
  • Meer fietspaden (60 %)
  • Snelbussen (58 %)
Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten