Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Genderneutraal en ook voor bakfietsen: we krijgen nieuwe verkeersborden

Geschreven door Steven Appelmans op 28-12-2023

Eind 2025 wordt de Belgische Wegcode de Code van de Openbare Weg. En die nieuwe naam komt niet alleen met nieuwe verkeersregels, maar ook met nieuwe verkeersborden. Een overzicht.

De Belgische Wegcode wordt aangepast in 2025 en verandert zijn naam in de Code voor de Openbare Weg. En dat impliceert een serieuze opfrisbeurt van de bestaande verkeersregels. Ook de verkeersborden worden tegen het licht gehouden. Er worden 8 nieuwe verkeersborden geïntroduceerd en er komen 2 nieuwe symbolen: eentje voor deelvoertuigen en een andere voor bakfietsen. De figuren die afgebeeld worden, zullen voortaan genderneutraal zijn.

Code voor de Openbare Weg: overzicht van de nieuwe regels

Voetgangers

De regels werden trouwens herbekeken voor alle weggebruikers. Ook voor voetgangers zijn er dus aanpassingen. De belangrijkste daarbij zijn dat die een kruispunt diagonaal over mogen steken als er een vierkant-groen-voor-voetgangers-verkeersbord dan wel -licht is en dat - als je in het donker in groep op wandel trekt - je nu kan kiezen tussen het gebruiken van verlichting voor- en achteraan of iedereen in een fluo hesje te steken.

Fietsers

Fietsers krijgen dan weer de keuze om het fietspad te gebruiken als er een witte fiets in een blauwe rechthoek staat. Figureert die in een blauwe cirkel (bord D7) dan blijft dat echter een verplichting. Verkeersborden waar je wel pas rekening mee moet houden vanaf je 12de. Tot 11 jaar mag je immers gewoon op het voetpad fietsen (op dit moment is dat tot 9 jaar).

Ook fietsers mogen eind 2025 trouwens diagonaal oversteken, mits ook zij aan dat kruispunt een vierkant-groen-voor-fietsers-bord/verkeerlicht aantreffen. Al is de belangrijkste wijziging misschien toch dat - als het specifieke verkeersbord (zie foto) je daar de toestemming voor geeft - je ook linksaf door het rood mag (mits de voorrangsregels worden gerespecteerd). Nu mag je dat al rechtdoor en rechtsaf. Het is echter niet alleen meer vrijheid: fietsers - en bij uitbreiding steps, bakfietsen, speedelecs, ... - mogen niet meer stilstaan of parkeren op blindegeleidetegels of een plek voor mindervaliden. 

Brommers

Brommers uit categorie B moeten in 2025 verplicht op de rijbaan (en dus niet langer op het fietspad) als de maximumsnelheid 50 km/u of minder is. Rijden ze een eenrichtingsstraat in, dan moeten ze daar altijd rechts aanhouden.

Motorrijders

Motorrijders zullen met de rest van het verkeer mee aan moeten schuiven als er een inhaalverbod geldt (bord C35). Filefilteren wordt dan weer officieel in het verkeersreglement opgenomen. Yep, dat staat vandaag klaarblijkelijk nog niet zwart op wit op papier. Ben je op je bestemming aangekomen en parkeer je op de rijbaan, dan dient dat volgens de aangepaste wegcode parallel te gebeuren met de weg. En dus niet meer haaks. Op het voetpad kan je staan als de wegbeheerder dat toelaat én als je minstens 1,5 meter vrije doorgang kan laten.

Auto's

Ben je, tot slot, met de auto onderweg, dan worden (eind 2025 dus) zowel de bestuurder als zijn passagier beboet als die laatste geen gordel zou dragen. Je moet vanaf dan ook verplicht alle richtingaanwijzers aanzetten als je ergens zou gestrand zijn (en/of je gevarendriehoek zetten op 100 meter afstand), terwijl ook het gebruik van lichten (inclusief stand- en dimlicht) obligatoir is wanneer je niet verder dan 100 meter voor je kan kijken. 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten