Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Noorwegen: de E39, een enorm project met onderwatertunnels

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-07-2019

Noorwegen wilt de routes tussen het zuiden van het land en Trondheim te versnellen. Er is een 27 km lange onderwatertunnel in aanbouw om de veerboten op de E39 te vervangen. En er zijn nog anderen gepland.

In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden. Het ‘Rogfast’ of ‘Rogaland fastforbindelse’-deel tussen Randaberg (Stavanger) en het eiland Vestre Bokn zal in 2026 worden geopend. Er komt met name een verbinding met de Byfjordtunnel die al operationeel is. Bovendien is er een afrit gepland op de route om het eiland Kvitsøy te bereiken met wederom een tunnel. Het maakt allemaal deel uit van het snelwegproject E39 zonder veerboot. Het idee is om automobilisten heel wat tijd te laten winnen tussen het zuiden en het noorden van het land. En ook om de vervuiling door deze veerboten te beperken.

Veerboot verplicht

Momenteel, vanwege de fjorden, moet je 8 veerverbindingen nemen op de E36 (die vaak eerder een nationale weg is in plaats van een snelweg) tussen Kristiansand (in het zuiden) en Trondheim (richting de Poolcirkel). Elke oversteek duurt tussen de 10 en 40 minuten, nog zonder de tijd om op en af te rijden. Zo duurt het 1100 km lange parcours, dat al wordt overbrugd door bruggen en tunnels, bijna 20 uur. Even lang als een omweg langs het binnenland. De Rogfast, met de Boknafjordtunnelen van 26,7 km, zou al 40 minuten besparen op het parcours aan een snelheid van 100 km/u. Er wordt een tol voorzien. Toeristen zullen er waarschijnlijk de mooie uitzichten mee verliezen aan boord van de veerboten. Tenzij die laatsten nog blijven voor deze attractie, of toch op bepaalde verbindingen.

Andere tunnels en bruggen

Het volledige project heeft als doel een groot deel van het land in ongeveer 15 uur te kunnen oversteken. Daarvoor moet naast de Rogfast de E39 worden getransformeerd om overal een echte snelweg of tenminste een expresweg met gescheiden rijstroken te worden. Zo zijn er werken ten zuiden van Bergen in 2022 klaar om 15 km aan snelweg te bieden. Onder de geplande werken zijn er verschillende viaducten en tuibruggen en een verbazende tunnel. Die laatste wordt noch gegraven onder zeeniveau, noch vastgelegd, maar opgehangen via ondergedompelde buizen in de Bjørnafjorden ten zuiden van Bergen. Het is nog niet allemaal bevestigd, maar de ‘droge’ E39 is waarschijnlijk klaar tegen 2040. Het budget dat eraan wordt opgehangen is gigantisch: 40 miljard euro!

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten