Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Renault Zoé: autonome taxi voor universiteit Parijs-Saclay

Geschreven door Yeelen Möller op 20-05-2019

Renault werkt samen met de universiteit van Parijs-Saclay om de autonome taxi’s Zoé Cab te testen op de campus. Gebruikers kunnen de auto op aanvraag oproepen en zich laten afzetten vlakbij hun bestemming.

Renault heeft nog een plek gevonden om zijn autonome Zoé te testen. Samen met de universiteit van Parijs-Saclay, de Transdev-groep, IRT SystemX en het Instituut Vedecom heeft het merk de ‘Paris-Saclay Autonomous Lab’ opgericht, een testproject voor verschillende diensten met autonome voertuigen. Concreet zijn er twee scenario’s die worden uitgetest met autonome voertuigen: een service met auto’s op aanvraag en een nachtelijke openbare vervoersdienst.

Zoé op aanvraag

Het eerste scenario gebruikt drie prototypes van de Renault Zoé Cab, een zelfrijdende Zoé met een grote vleugeldeur aan de rechterkant om in te stappen in het aangepaste interieur, waarbij de voorste passagier naar de achterpassagiers kijkt. Wie een lift wil naar een bestemming binnen de campus, moet de auto gewoon ‘bellen’ met een specifieke app, waarna de auto hem komt ophalen. Als er onderweg een andere passagier is met hetzelfde traject, stopt de wagen ook om die persoon op te pikken. De dienst werkt met specifieke ophaal- en afzetpunten vlakbij de meest bezochte plaatsen op de campus.

Openbaar vervoer ’s nachts

Het tweede dienstmodel dat wordt getest in de Paris-Saclay Autonomous Lab is een aanvulling op het openbare vervoer van Saclay. Een autonome i-Cristal-shuttle rijdt van 0:30 uur tot 3 uur ’s nachts rond op de bestaande busstroken en vervoert mensen tussen 4 haltes op een afstand van 6 kilometer. Zo kan er nog een dienstverlening zijn zonder dat er personeel ’s nachts moet uitrukken. Beide projecten moeten de basis vormen voor een volledig autonoom transportsysteem, en bovendien Renault helpen om de technologie van autonome wagens op punt te stellen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten