Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Hoe ver geraakt een elektrische auto bij een constante snelheid van 130 km/u?

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-12-2021

Als er een actieterrein is waarop de elektrische auto zich niet in zijn sas voelt, dan is het wel de snelweg. Vooral omdat hogere snelheden nefast zijn voor de autonomie van een elektrische wagen. Dat bevestigt een test van AutoBild.

Er zijn twee parameters waarop je moet letten wanneer je een elektrische auto koopt die niet alleen gebruikt zal worden voor korte ritten rond de kerktoren: de actieradius (hoe ver geraak ik op een batterijlading?) en de oplaadcapaciteit (hoe snel kan ik die batterijlading weer optrekken?). Wie zijn elektrische wagen niet alleen gebruikt voor flinke pendelritten, maar er ook mee op vakantie wil gaan, rekent best op een accupakket van ongeveer 70 kWH en op een gelijkstroomlader van minstens 125 kW. Anders wordt het moeilijk om langer dan twee uur op de snelweg te rijden vooraleer je een laadstation moet opzoeken en 45 minuten of langer moet wachten vooraleer je reis te kunnen verderzetten.

Elektrische auto's hebben een hekel aan hogere kruissnelheden. Dan stijgt het stroomverbruik en daalt de autonomie. Onze Duitse collega's van AutoBild namen de proef op de som en onderzochten de actieradius van 12 elektrische auto's aan een kruissnelheid van 130 km/u. De met een batterijpakket van 107,8 kWh gezegende Mercedes EQS geraakt het verst, maar dankzij zijn tweetrapsversnellingsbak voelt vooral de Porsche Taycan zich uitstekend in zijn sas op de snelweg. 

Autonomie aan 130 km/u: de testresultaten

Testmodel

Rijbereik aan 130 km/u (km)

Batterijcapaciteit (kWh)

DC-laadsnelheid (kW)

Mercedes EQS 580 4Matic

444

107,8

200

BMW iX xDrive50

434

105,2

200

Audi RS e-tron GT

367

86,5

155

Ford Mustang Mach-E AWD

367

88

150

Porsche Taycan 4S

352

83,7

262

Volkswagen ID.4 GTX

332

77

125

Skoda Enyaq iV 80

316

77

125

Kia EV6 AWD

305

77,4

250

Hyundai Ioniq 5 AWD

290

72,6

232

Kia e-Soul

280

64

77

Mercedes EQV

273

90

110

Opel Zafira e-Life

250

68

99

Bron: AutoBild

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten