Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Snelladen elektrische auto: betalen met bankkaart en duidelijke prijsaffichage worden verplicht

Geschreven door Klaas Janssens op 02-04-2024

Tegen 13 april 2024 moet elke nieuwe snellader voor elektrische auto's de prijs van de elektriciteit afficheren en ook klassieke bankkaarten accepteren. Dat stelt de Europese richtlijn AFIR.

 

Het wordt steeds eenvoudiger om een elektrische auto te hebben. Het gemiddelde rijbereik neemt sterk toe en de laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want die verschillende laadpassen en speciale EV-applicaties blijven een bron van frustratie. En nu steeds meer particulieren zich via de Vlaamse EV-premie laten overhalen om een elektrische auto te kopen, wordt ook de kostprijs van een laadsessie een punt van aandacht.

Niet gevreesd, Europa maakt werk van wat de "infrastructuur voor alternatieve brandstoffen" genoemd wordt. Die Europese verordening verplicht de lidstaten niet alleen om voldoende laadinfrastructuur te voorzien (zoals een laadstation om de 60 kilometer op de snelweg tegen 2025), maar stelt ook dat de gebruikers van elektrische auto's duidelijke informatie moeten krijgen over de prijzen aan de laadpalen.

Betalen met bankkaart

Tegen 13 april 2024 moeten alle nieuwe snellaadpalen (met een vermogen van minstens 50 kW) duidelijk afficheren wat een laadbeurt zal gaan kosten in euro per kWh, naar analogie met de literprijs bij klassieke brandstoffen. Naast de verplichting om de prijzen duidelijk te afficheren, zullen gebruikers van elektrische auto's ook via digitale kanalen toegang moeten hebben tot realtime informatie over laadprijzen en beschikbaarheid van laadpunten. Deze transparantie zal het voor EV-eigenaars gemakkelijker maken om kosten te beheren en efficiënter te plannen.

Bovendien zullen die laadpalen ook bankkaarten moeten aanvaarden, zonder meerprijs tegenover een bepaalde laadpas of een specifieke EV-app - zoals dat nu vaak het geval is. Opgepast: het gaat om nieuwe snellaadpalen. Bestaande installaties hebben nog de tijd tot 2027 om zich aan deze verordening aan te passen.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten