Samenvatting Alpine A290 Rallye (2025)
- Onthulling op Goodwood Festival of Speed
- Sperdifferentieel van ZF-makelij
- Aangepaste remmen en schokdempers
- Hydraulische handrem
- Specifieke soundtrack
De weg die geopend werd door de rallyversie van de elektrische Opel Corsa, wordt nu ook bereden door Alpine. De A290 verwelkomt immers een Rallye-afgeleide, die weldra zijn publieke debuut beleeft op het Goodwood Festival of Speed. Zijn eerste wedstrijd wordt de Rallye Mont-Blanc Morzine, die begin september verreden wordt.
Van A290 tot Rallye
Het gaat niet om een conversie tot de Rally 1- of Rally 2-klasse voor het Wereldkampioenschap Rally, maar om een bescheiden ombouw voor lokalere wedstrijden. Naast een FIA gekeurde rolkooi met brandblusinstallatie en een gestript interieur met kuipstoelen, krijgt de Alpine A290 Rallye ook een aangepast onderstel met verbeterde remmen (inclusief aangepast ABS-systeem), een strakkere ophanging (met veren en dempers van ALP Racing Suspension-makelij) en rond Evo Corse-velgen gewikkelde slickbanden (Michelin Pilot Sport).
Net zoals de GTS-versie voor de openbare weg verzamelt de Alpine A290 Rallye een systeemvermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 300 Nm, maar de Franse constructeur voegt een zelfsperrend differentieel toe om de tractie van de aangedreven voorwielen te verbeteren. Om het gooi- en smijtwerk te vereenvoudigen, maakt de Rallye uiteraard gebruik van een hydraulische handrem.
Evolueert ook de rallysport tot een elektrische discipline? Met de A290 Rallye probeert Alpine alvast wat antwoorden te verzamelen op die steeds pranger wordende vraag...
