Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Alpine A290 gaat sporten als Rallye

Geschreven door Klaas Janssens op 03-07-2025

Alpine is reeds actief in de Formule 1 en het Wereldkampioenschap Endurance, maar lonkt nu ook naar de rallysport. Hier is de Alpine A290 Rallye.

Samenvatting Alpine A290 Rallye (2025)

  • Onthulling op Goodwood Festival of Speed
  • Sperdifferentieel van ZF-makelij
  • Aangepaste remmen en schokdempers
  • Hydraulische handrem
  • Specifieke soundtrack

De weg die geopend werd door de rallyversie van de elektrische Opel Corsa, wordt nu ook bereden door Alpine. De A290 verwelkomt immers een Rallye-afgeleide, die weldra zijn publieke debuut beleeft op het Goodwood Festival of Speed. Zijn eerste wedstrijd wordt de Rallye Mont-Blanc Morzine, die begin september verreden wordt.

Renault Alpine A290 Rallye

Van A290 tot Rallye

Het gaat niet om een conversie tot de Rally 1- of Rally 2-klasse voor het Wereldkampioenschap Rally, maar om een bescheiden ombouw voor lokalere wedstrijden. Naast een FIA gekeurde rolkooi met brandblusinstallatie en een gestript interieur met kuipstoelen, krijgt de Alpine A290 Rallye ook een aangepast onderstel met verbeterde remmen (inclusief aangepast ABS-systeem), een strakkere ophanging (met veren en dempers van ALP Racing Suspension-makelij) en rond Evo Corse-velgen gewikkelde slickbanden (Michelin Pilot Sport).

Renault Alpine A290 Rallye

Net zoals de GTS-versie voor de openbare weg verzamelt de Alpine A290 Rallye een systeemvermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 300 Nm, maar de Franse constructeur voegt een zelfsperrend differentieel toe om de tractie van de aangedreven voorwielen te verbeteren. Om het gooi- en smijtwerk te vereenvoudigen, maakt de Rallye uiteraard gebruik van een hydraulische handrem.

Evolueert ook de rallysport tot een elektrische discipline? Met de A290 Rallye probeert Alpine alvast wat antwoorden te verzamelen op die steeds pranger wordende vraag...

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten