Samenvatting Aston Martin DBX S (2025):
- Tot 47 kilogram lichter dan de 707
- V8-biturbo nu 727 pk sterk
- Agressieve bodykit
Bij zijn debuut in 2021 kon je de Aston Martin DBX nog omschrijven als een stijlvolle SUV die de kenmerkende designkenmerken van de Britse sportwages vertaalde naar een hoog op zijn pootjes geplaatst cross-overkoetswerk. Maar met de introductie van de 707-versie moest die elegantie wijken voor stoer spierballengerol. En met deze S gaat Aston Martin nog wat verder.
De aerodynamisch al dan niet relevante bodykit geeft de Aston Martin DBX S een gemene tronie (desgewenst met een door de DBS 770 Ultimate geïnspireerd radiatorrooster uit polycarbonaat), achteraan springt het nieuwe ontwerp van de diffusor met gestapelde einddempers in het oog. De muziekliefhebbers worden niet vergeten, want een nieuwe uitlaatlijn belooft een sprankelende soundtrack.
Dieet van carbon en magnesium
Om de rijdynamiek van de Aston Martin DBX S naar een hoger plan te tillen, krijgt de SUV een uit koolstofvezel vervaardigde dakstructuur die het gewicht drukt en het zwaartepunt verlaagt. De remmen komen sowieso met uit carbon vervaardigde schijven, middels de optionele 23-duimers uit magnesium kan je het onafgeveerde gewicht reduceren. In totaal kan je tot 47 kilogram van het gewicht schaven.
De nieuwe DBX S krijg tevens een wat scherpere stuurratio (-4%), zodat de combinatie van minder gewicht en extra motorvermogen ook de rijdynamiek dient. Onder de motorkap zit de bekende V8 van AMG-origine, een door twee turbo's opgezweept 4 liter-blok dat profiteert van de ontwikkeling van de Valhalla om zijn vermogen op te krikken van 707 naar 727 pk. De achttrapsautomaat schakelt bovendien wat sneller, wat helpt om de sprint van 0 naar 100 km/u terug te dringen tot 3,3 seconden.
Subtiel kan je de Aston Martin DBX S nog moeilijk noemen, maar wat de Britse SUV inlevert aan elegantie, maakt hij goed met brute kracht en een aangescherpte rijdynamiek.
