Samenvatting Audi Q3 Sportback (2025)
- Sportiever gelijnde koetswerkvariant van de Q3
- Fastbackprofiel legt dak 29 mm lager dan de Q3
- Maximaal koffervolume slinkt tot 1.289 liter
- Als TDI (diesel), TSI (benzine) en e-hybrid (PHEV)
Prijzen Audi Q3 Sportback: SUV + 1.500 euro
- Q3 Sportback TFSI 110 : 42.000 euro
- Q3 Sportback e-hybrid : 53.400 euro
Deze Sportback is niets meer dan een sportiever gelijnde modelvariant van de nieuwe, alweer derde generatie van de Audi Q3. Er verandert niets aan de motoropties, aan de onderstelset-up of aan het interieur, eigenlijk heeft die duikende daklijn enkel een negatief effect op de prijs (duurder) en de koffer (kleiner).

Met neergeklapte achterbank beschikt de nieuwe Audi Q3 over een maximaal laadvolume van 1.386 liter, de Sportback houdt het bij een kofferruimte van maximum 1.289 liter. De achterbank is dezelfde en blijft dus verschuifbaar, al zou het kunnen dat het 29 millimeter lagere dak de Sportback wat hoofdruimte kost.
Bekend verhaal
Verder loopt het verhaal van de Audi Q3 Sportback zowat parallel met dat van de klassiekere SUV-versie. Dan hebben we het eerst over de lichtblokken... Audi is altijd al sterk bezig geweest met lichtsignaturen en matrixfuncties allerhande, maar tegenwoordig proberen ze zich in Ingolstadt te onderscheiden door adaptieve verlichtingsfuncties waarvan je het design kunt aanpassen aan je persoonlijke smaak.

De Q3 en de Q3 Sportback zijn de eerste modellen die gebruikmaken van zogenoemde micro-ledmodules, die nóg compacter en nóg helderder zouden zijn dan de huidige generatie matrix-ledkoplampen.
Extra comfortfocus
Audi zet extra in op comfort, want naast de passieve standaardophanging en het strakkere sportonderstel kun je ook kiezen voor een nieuwe variant met adaptieve schokdempers. Ingolstadt belooft niet alleen een grotere spreidstand tussen sportiviteit en comfort, maar ook een verbeterd reactievermogen op oneffenheden in het wegdek.

Het gebogen dashboardpaneel dat het instrumentenpaneel en de multimediamodule bundelt, kennen we uit andere modellen uit de Audi-portfolio; de centrale Android Automotive-interface van het MMI-systeem herbergt evenmin geheimen.

Wél nieuw is de herwerkte gebruikerservaring voor de hendels op de stuurkolom: het exemplaar aan de rechterkant dient om de motor in versnelling te zetten, die aan de linkerkant gebruik je voor de richtingaanwijzers en de ruitenwissers.
Benzine of diesel, en als PHEV
Het motoraanbod van de nieuwe Q3 klinkt bekend. Het aanbod start met de voorwielaangedreven 1.5 TFSI van 150 pk, die je ook met 204 pk en vierwielaandrijving kunt krijgen. De snelste benzinemotor is de 2.0 TFSI, die 265 pk ontwikkelt en tot 2,1 ton trekken kan.

Ook een dieselkrachtbron behoort nog altijd tot de mogelijkheden; die 2.0 TDI is voorwielaangedreven goed voor 150 pk en als Quattro 193 pk sterk. Van een manuele transmissie is al even geen sprake meer, schakelen doe je via de gerobotiseerde S Tronic. In afwachting van een eventuele S- of RS-variant fungeert de Q3 e-Hybrid (Sportback) als topmodel van het gamma.

Die 272 pk en 400 Nm sterke stekkerhybride maakt gebruik van een batterijpakket van 25,7 kWh, wat resulteert in een elektrisch rijbereik van bijna 120 kilometer. Bovendien kun je gelijkstroom laden tot 50 kW, zodat je de verbrandingsmotor in principe enkel bij lange afstanden zult moeten aanspreken.
Iets duurder en wat minder praktisch, zonder daar echt veel voor in ruil te geven. Maar er is een publiek voor, dus wie zijn wij om de Sportback-variant van de nieuwe Audi Q3 overbodig te noemen?