Samenvatting BMW X5 / iX5 (Hydrogen)
- Eerste BMW ooit met vijf motorisaties: benzine, diesel, plug-in hybride, batterij-elektrisch en waterstof (vanaf 2028)
- De iX5 Hydrogen krijgt een brandstofcel van de derde generatie, ontwikkeld in samenwerking met Toyota
- HyMoS-project moet waterstofinfrastructuur rendabel en schaalbaar maken.
Hoewel de Neue Klasse voor een revolutie bij de elektrische BMW-modellen moet zorgen, blijft de Beierse constructeur vasthouden aan het idee dat er (vooralsnog) geen universele oplossing bestaat. De nieuwe X5 wordt daardoor het eerste model in de geschiedenis van het merk dat verkrijgbaar zal zijn met vijf verschillende aandrijflijnen: benzine, diesel, plug-in hybride op benzine, batterij-elektrisch en – vanaf 2028 – ook een waterstofversie: de BMW iX5 Hydrogen.

Dat hoeft geen verrassing te zijn. Enerzijds omdat BMW waterstof als een alternatieve brandstof altijd al een warm hart heeft toegedragen, anderzijds omdat ze een testproject hebben lopen met een Hydrogen-versie van de huidige BMW X5-generatie. In München blijven ze waterstofauto's als een concreet antwoord beschouwen op de beperkingen van elektrische auto's die hun energie uit een accupakket moeten halen, met snelle tankbeurten en een fatsoenlijke autonomie als troefkaarten.
Tankinfrastructuur
Daarom wordt de nieuwe BMW iX5 Hydrogen niet gezien als een alternatief, maar als aanvulling. Als het onbrekende puzzelstuk voor een brede elektromobiliteit. Omdat een waterstofwagen pas zin heeft met voldoende tankinfrastructuur, trekt BMW ook het initiatief HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale). Dit project wil stedelijke ecosystemen uitbouwen door de vraag van vrachtwagens, bussen en personenwagens te bundelen. Zo moeten waterstoftankstations economisch rendabel worden en een fijnmazig netwerk vormen waarvan modellen zoals de iX5 Hydrogen optimaal kunnen profiteren.

BMW verspreidt wel enkele beelden van de volgende iX5 Hydrogen. Ondanks de aanwezigheid van maskerende tape zie je dat de vijfde generatie van deze SUV de kenmerkende designelementen van de nieuwe iX3 'Neue Klasse' krijgt. Naar de specificatief blijft het raden, maar ze zullen beter zijn dan die van de huidige iX5 Hydrogen: die combineert een 400 pk sterke elektromotor op de achteras met een brandstofcel en twee waterstoftanks, goed voor een rijbereik van een dikke 500 kilometer.