Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Na de M3 CS: hier is ook de BMW M4 CS

Geschreven door Klaas Janssens op 08-05-2024

Hier is de nieuwe BMW M4 CS, de wat lichtere en iets krachtigere variant die zich tussen de reguliere Competition en de hardcore CSL wringt.

De M3 is er reeds als Competition Sport, nu krijgt ook de BMW M4 een CS-variant. Onder de motorkap ligt de bekende zes-in-lijn,  een 3 liter grote turbobenzine die een piekvermogen van 550 pk (van 6.250 tot 7.200 o/m) combineert met een maximumkoppel van 650 Nm (van 2.750 tot 5.950 o/m). Die power wordt op het asfalt gezet via de Steptronic-achttrapsautomaat, via de xDrive-vierwielaandrijving en via het actieve M-differentieel. De BMW M4 CS heeft aan 3,4 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid bedraagt 302 km/u.

 BMW M4 CS

Je herkent de BMW M4 CS aan zijn met extra koelsleuven getooide motorkap, aan de carbon splitter onder de voorbumper en aan het aerodynamisch geoptimaliseerde ontwerp van het BMW-grille. De gele laserlichten die je ook op de M4 CSL aantreft, zijn ook beschikbaar voor de Competition Sport. Het interieur krijgt een speciale aankleding, inclusief kuipzeteltjes die je aan g-krachten overgeleverde lichaam enigszins op zijn plaats proberen te houden. 

Competition Sport

Net zoals tijdens de ontwikkeling van de M3 CS hebben de Motorsport-ingenieurs vooral gewerkt aan een lager gewicht en aan een hogere koetswerkstevigheid, twee essentiële factoren voor wie snellere rondetijden ambieert. Het genereuze gebruik van CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) zorgt alvast voor een gewichtsverlies van een 20 kilogram. Verschillende verstevigingswerkzaamheden aan de ophanging bezorgen de BMW M4 CS dan weer meer rigiditeit.

 BMW M4 CS

Voor de BMW M4 CS werd het onderstel, van de wielvlucht en de schokdempers tot de hulpveren en de stabilisatorstangen, helemaal herbekeken. De Competition Sport komt standaard met de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting met variabele verhouding. Je moet wel opleggen voor de M Carbon-remmen. Wel standaard: de specifieke uitlaatlijn met gestuurde kleppen en een demper uit titanium.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten